Mobilitat
Cerdanyola té la vuitena Zona de Baixes Emissions més gran de l’Estat
Només el 32% dels municipis que estan obligats per llei tenen la ZBE activa malgrat que la normativa és vigent des de gener de 2023
Les ZBE (Zones de Baixes Emissions) són àrees urbanes on es restringeix l'accés als vehicles més contaminants amb l’objectiu de reduir la contaminació atmosfèrica i millorar la salut pública. Aquests espais són obligatoris, per llei, a tots els municipis espanyols de més de 50.000 habitants —i alguns de més de 20.000 amb problemes de qualitat de l’aire— des de l’1 de gener de 2023, segons estableix l’article 14 de la Llei 7/2021 de Canvi Climàtic i Transició Energètica.
La majoria de municipis incompleixen la normativa
Només un 31,8% dels municipis que haurien de tenir activa una ZBE ja l’han implementat. La resta es troben encara en tràmit (56%) o pendents (12%), fet que suposa que el 68,2% dels municipis obligats incompleixen actualment la normativa. Algunes capitals com València, Murcia, Las Palmas de Gran Canaria, Vitoria o Granada encara no disposen de cap ZBE operativa.
Cerdanyola, entre les ciutats amb més superfície restringida
Segons un estudi de l’empresa Bipi, especialitzada en subscripcions de vehicles i vinculada al Grup Renault, publicat pel diari La Razón, les 25 ZBE més grans d’Espanya ocupen un total de 739 km². Madrid és la ciutat amb més superfície restringida (605 km²), seguida de Barcelona (95 km²) i Badalona (12 km²). En aquest rànquing, Cerdanyola del Vallès ocupa la vuitena posició amb una ZBE de 2 km², equiparable a uns 280 camps de futbol.
Mapa de la ZBE de Cerdanyola. Elaboració pròpia
Reptes per desplegar les ZBE
L’objectiu de les ZBE és contribuir a la reducció de gasos contaminants i al compliment dels compromisos climàtics estatals i europeus.
Tot i això, diversos ajuntaments han expressat dificultats per posar-les en marxa per manca de recursos tècnics i econòmics, així com de temps per adaptar les infraestructures necessàries com sistemes de control de matrícules, senyalització o gestió informàtica.
Avanç lent tot i l'obligatorietat
L'estudi destaca que, malgrat la seva obligació legal, la implementació d'aquestes zones avança a un ritme molt lent a l’Estat espanyol, i només una petita part dels municipis ha aconseguit complir amb la normativa establerta. Cerdanyola va ser un dels primers municipis en implantar la ZBE, i dels pocs que també va aprovar una moratòria de tres anys en les sancions de vehicles, censats al municipi, al considerar que els cerdanyolencs no disposen d'un transport públic alternatiu suficient.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.