Qui són les "Dames" dels vitralls de Cerdanyola?

'El tríptic de les dames' ha estat declarat Bé Cultural d'Interès Nacional després d'aparèixer fa més de cent anys a Cerdanyola

 

 

 

 

 

Des del pati del Museu d'Art de Cerdanyola del Vallès (MAC), entrant pel carrer Sant Ramon, ja s'intueix l'elegància de les dames que presideixen el museu. El 26 de juny, la ciutat va celebrar l'ascens del 'Tríptic de les Dames' a la categoria més alta del patrimoni cultural català: la Generalitat va declarar els vitralls com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN).

 

 

La creació modernista no només s'exposa al MAC, sinó que forma part de l'estructura i l'anatomia de l'edifici. Tothom qui viu a Cerdanyola les haurà vist, o intuït, en un moment o altre, però, d'on van sortir les dames dels vitralls?

 

Més de cent anys de vida

 

Les dames de Cerdanyola, tot i mantenir-se sempre lluents, fa 108 anys que van veure la llum. La creació del tríptic modernista s'atribueix al vitraller alsacià Ludwig Dietrich von Bearn l'any 1910. La història explica que els vitralls es van fer per a la residència del joier i comerciant Evarist López, l'actual Museu d'Art.

  

  

 

 

 

 

 

L'arribada dels vitralls a la residència del joier eren part de la reforma que Eduard Maria Balcells Buïgas feia de l'edifici originari que havia acollit el primer teatre-casino de Cerdanyola l'any 1984. En concret, les dames presidien l'antic saló de la casa. Ja aleshores, els vitralls s'incorporaven a l'Inventari del Patrimoni Cultural Català. A partir d'aquell moment, les dames han canviat diverses vegades de propietari i, fins i tot, d'ubicació.

 

53 anys més tard de la creació dels vitralls, l'antiga casa d'Evarist López es va convertir en els laboratoris farmacèutics Domènech (motiu pel qual el MAC també és conegut com a Ca'n Domènech). Dues dècades més tard, l'any 1984, els vitralls van deixar la seva casa originària i van participar en una exposició de la Fundació Miró.

 

Durant els anys noranta, l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès va adquirir l'edifici però les dames no van tornar-hi fins a l'any 2009. El Consorci Urbanístic del Centre Direccional de Cerdanyola els va comprar, i els va cedir al MAC. L'any 2013, els vitralls van passar un any de restauració. El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya explica que els principals problemes en el procés de restauració dels vitralls van ser fractures en algunes peces, l'alteració dels esmalts produïts pels problemes típics de l'envelliment natural i de l'exposició a agents externs.

  

 

 

Què fan les dames?

 

Els tres plafons representen, en realitat, dues escenes. Una, en el vitrall situat al lateral de l'edifici i anomenat "Dames del gronxador" i l'altra, representada en els dos plafons frontals, mostra les "Dames dels cignes" i les "Dames de les tulipes". Les "Dames dels cignes", també conegudes com a "Dames del llac", mostren dues figures femenines dalt d'una barca amb cignes al voltant. Les "Dames de les tulipes", per la seva banda, recullen flors a la vora del mateix llac.

 

Segons versions als quals fa referència el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, les escenes podrien fer referència als tres estadis de l'amor: l'enamorament, l'esplendor i la malenconia. També s'entén que, el protagonisme que tenen les joies en els tres vitralls, és una clara al·lusió a la professió de l'amo de la casa, Evarist López.

 

Ara, sent declarat Bé Cultural d'Interès Nacional, "El tríptic de les dames" se suma al poblat ibèric de ca n'Oliver i al Castell de Sant Marçal com a patrimoni cerdanyolenc en l'elit dels béns catalans.