Cultura
Propera Parada Cerdanyola: “Volem donar veu i visibilitat a artistes i a persones emprenedores”
Els humoristes cerdanyolencs darrere d'aquest pòdcast són Chesco Murillo, Alejandro Martín, Pedro Martín i Joel Garcia
L’entrevista amb els creadors de Propera Parada: Cerdanyola és com escoltar-los en directe: impossible d’ordenar per torns. Tots quatre parlen, s’interrompen i es complementen. Hem sumat totes les respostes en una única veu i aquest és el resultat.
D’entrada, us presenteu?
Propera Parada: Cerdanyola és un projecte cultural que va començar com un pòdcast i que, amb el temps, ha evolucionat fins a convertir-se en una entitat per entretenir el públic de Cerdanyola i donar veu i visibilitat a artistes i a persones emprenedores del poble.
Com sorgeix la idea?
A Cerdanyola Ràdio, ara fa pràcticament tres anys, l’octubre del 2022. Els quatre compartíem una inquietud: fer alguna cosa relacionada amb la comunicació, amb les xarxes, amb els pòdcasts. Tampoc hi havia referents joves en un mitjà local i, més enllà d’alguns bars o una discoteca, cap oferta representava la nostra generació. Vam veure l’oportunitat, ens vam ajuntar i vam arrencar amb el primer programa el 12 de gener de 2023.
Al principi era un pòdcast en format programa de ràdio, en directe cada setmana, però amb el temps el projecte ha canviat molt. Fem esdeveniments amb públic, generem contingut per xarxes socials... I d’alguna manera, ens hem establert com una veu —o un altaveu— de tot allò que passa.
De programa de ràdio a pòdcast. Molt canvi?
De fet, no creiem que passés de ràdio a pòdcast. Érem un pòdcast des del principi, però teníem un espai a la ràdio cada dimecres. Vam intentar modernitzar la ràdio. Ningú havia utilitzat les càmeres per fer Twitch fins que vam arribar nosaltres.
És una qüestió d’iniciativa: si tens unes instal·lacions municipals, aprofita-les. Per exemple, les càmeres estaven allà, però ningú les feia servir perquè no estaven sincronitzades amb l’àudio. Vam fer una maqueta perquè això funcionés. Hi havia una tele comprada que no s’havia instal·lat... i la vam fer posar nosaltres. Avui dia encara fan servir coses que vam implementar nosaltres. La ràdio se’ns quedava petita i vam fer el salt a Marlix, que és on gravem ara.
I el nom?
Va sortir bastant ràpidament. Vam fer una pluja d'idees buscant algun referent que identifiqués Cerdanyola i que tingués un to del nostre estil. I és clar, vam pensar en la Renfe. És una puta merda. Però tothom ha escoltat la megafonia de la Renfe: “Propera parada, Cerdanyola del Vallès”. Si tens un input auditiu com aquest, que tothom coneix, és súper. Fem un pòdcast, que tot i tenir vídeo, sempre parteix de l’àudio.
I per què l’humor?
L’humor ens uneix. Quan mires un programa, normalment vols riure. És el que ens connecta.
Tinc entès que dos de vosaltres veníeu d’un programa d’humor.
Bé, tècnicament sí: dos veníem d’un projecte d’humor i dos, del cinema. Ens vam ajuntar els quatre al programa Auto Cine, que era un espai seriós de divulgació cinematogràfica. Però el Xesco i el Joel tenien en paral·lel un projecte de monòlegs i comèdia. I tots, d’una manera o altra, hem fet humor, sigui per internet, a xarxes o audiovisualment.
"Els límits de l’humor no existeixen; el que importa és el context i no fer mal a ningú"
Hi ha límits en l’humor?
Els límits de l’humor, per nosaltres, no existeixen com a tal. El que sí que existeix és el context. En un context determinat pots fer qualsevol broma, però el que ens importa és no fer mal a ningú.
Heu fet humor amb polítics locals. Us han tocat el crostó?
Quan vam començar i vam entrevistar tots els alcaldables, tot va anar molt bé. Però amb el temps sí que hem notat una mica menys de voluntat. Cap polític s’ho hauria de prendre malament, perquè al final el que fem és convertir-los en figures d’interès pel poble. Fer broma d’ells és com fer broma dels famosos.
Arribeu a més gent pel vostre to menys seriós?
Sí, sí, sí. Això són quatre col·legues fent un programa com si fóssim en un bar. Quan vam contactar amb els polítics, els hi vam explicar així. Volíem comunicar-nos de forma real, propera. Ara, també sabíem que estaven en campanya i assumíem la responsabilitat de no fer qualsevol cosa.
Com valoreu el Summerfest?
És la nostra marca d’esdeveniment i ens serveix per tancar la temporada. Com a show, ha estat el millor fins ara, i això és el que ha de passar: anar millorant. Pel que fa a comèdia, creiem que és difícil tenir un cartell millor que l’aconseguit aquesta tercera edició. Econòmicament ha anat bé. Institucionalment, aquest tercer any no hem tingut suport.
El Fantosfreak ha clausurat l’edició amb màgia. Hi encaixaria un Propera Parada?
Tenim la porta oberta a participar en qualsevol esdeveniment. A tot el que el poble ens demana.
Al Summerfest vau deixar la continuïtat a l’aire. Hi haurà nova temporada?
No ho sabem ni nosaltres. Aquest projecte va néixer per amor a l’art i continua per amor. A l’art i al poble.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.
Veure Comentaris