Jornades per debatre pràctiques contra la segregació escolar des dels municipis. FOTO: ACN

Educació

El síndic insta al món local a actuar per combatre la segregació escolar

Un nou estudi de la UAB proposa incidir sobre l’habitatge i la ciutat per evitar desigualtats entre l'alumnat

La sisena jornada anual de seguiment del Pacte contra la segregació escolar, celebrada aquest dimarts, ha posat sobre la taula els avenços i reptes pendents per reduir les desigualtats educatives. La reducció del 25% de la segregació escolar des de 2019 confirma que les mesures adoptades funcionen, però també que cal millorar la detecció prèvia de l’alumnat vulnerable, el finançament focalitzat i la formació docent, segons ha remarcat Aida Rodríguez, adjunta d’Infància del Síndic de Greuges.

Més info: Cerdanyola millora en la segregació escolar

Un dels punts crítics és la detecció anticipada, especialment abans d’I3, per garantir una inclusió efectiva. També preocupa la gestió de la matrícula viva, que afecta uns 22.000 infants que s’incorporen al llarg del curs i sovint es concentren en centres de màxima complexitat. A això s’hi afegeix la manca de cobertura adequada de les motxilles escolars, sobretot als centres concertats, i un model de finançament massa lineal, que no atén les desigualtats entre escoles.

La UAB alerta que el barri on vius influeix en la segregació escolar

Una de les aportacions més rellevants de la jornada ha estat la presentació de dos documents elaborats amb la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF), que obren noves línies d’anàlisi sobre segregació residencial i segregació interna dins dels centres. El Síndic proposa enfortir la col·laboració municipal en àmbits com l’habitatge, l’urbanisme i els drets socials per combatre l’arrel del problema.

“La segregació escolar pot ser causa i conseqüència de la segregació residencial. Els municipis hi tenen un paper clau”, ha advertit Rodríguez, que també ha demanat més recursos per a la diversitat i una formació docent que reflecteixi la realitat social.

Durant la jornada s’han compartit bones pràctiques municipals, amb experiències de Premià de Mar, Manresa, Sant Cugat del Vallès i Mataró, que exemplifiquen com el món local pot implicar-se activament:

  • Taules mixtes de planificació que permeten distribuir millor l’alumnat vulnerable.

  • Pactes locals per l’escolarització equilibrada, amb compromisos compartits entre administracions, centres i famílies.

  • Coordinació entre educació, serveis socials i urbanisme per detectar desigualtats i actuar de forma preventiva.

  • Suport específic als centres amb més complexitat mitjançant recursos humans i econòmics.

També s’ha destacat que més del 75% dels municipis amb més d’un centre educatiu són signataris del Pacte. La síndica de greuges, Esther Giménez-Salinas, ha ressaltat la importància d’aquesta implicació local per garantir una escolarització equitativa i ha anunciat que el Pacte incorporarà nous actors institucionals com els departaments de Drets Socials, Territori i Igualtat i Feminismes, per avançar cap a una resposta més estructural i multidisciplinària.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris