Aspadi celebra 30 anys caminant per la inclusió
L’entitat, formada per famílies i voluntariat, organitza una festa oberta el 21 de juny a la plaça de l’Abat Oliba per donar-se a conèixer i reivindicar més participació social
Aspadi fa 30 anys. Tres dècades d’activitat, acompanyament i lluita quotidiana per oferir espais de lleure, autonomia i inclusió a persones amb discapacitat intel·lectual. L’entitat cerdanyolenca, formada principalment per pares, mares, familiars i voluntariat, celebrarà l’aniversari amb una festa oberta a la ciutadania aquest diumenge 21 de juny, de 10 a 14 h, a la plaça de l’Abat Oliba.
La jornada vol ser festiva, però també reivindicativa. “No som un cercle tancat. Som una entitat oberta al poble”, explica José Moreno, president d’Aspadi. L’associació fa una crida a la ciutadania perquè s’acosti, conegui la seva tasca i participi en un projecte que, asseguren, necessita més voluntariat i més implicació social.
Una festa per compartir 30 anys de camí
Ell lema de la jornada festiva és "30 anys caminant junts, construint inclusió". La celebració començarà a les 10 h amb l'actuació del quadre flamenc de la Casa de Andalucía, i continuarà amb una sessió de zumba. A les 11.30 h està previst el manifest institucional, a càrrec de l’alcalde, Carlos Cordón. Després hi haurà un espectacle de màgia i, a partir de les 13 h, música amb DJ i una actuació infantil amb Micky i Mini.
Un voluntari mostra una capsa decorativa durant una de les activitats de manualitats d’Aspadi, mentre les professores preparen el taller. FOTO: Judit Josa
La festa compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Cerdanyola, la Fundació “la Caixa” i diversos comerços i empreses locals. L’entitat també destaca el suport del voluntariat de CaixaBank, que ha col·laborat amb Aspadi durant el mes de maig.
Activitats més enllà de l’escola i del taller
Aspadi va néixer amb la voluntat d’oferir continuïtat a les persones amb discapacitat fora de l’horari escolar, dels centres ocupacionals o dels espais reglats. Actualment, l’entitat acompanya prop d’una quarantena de persones procedents de Cerdanyola, Ripollet, Montcada, Sant Cugat o Barberà, amb edats que van aproximadament dels 18 als 55 anys.
El ping-pong és una de les activitats que Aspadi organitza al seu local del carrer Anselm Clavé. FOTO: Cedida per Aspadi
El local de l’associació, al carrer Anselm Clavé, acull activitats de tarda de dilluns a divendres, com ioga, zumba, manualitats o ping-pong. A més, Aspadi també organitza activitats fora de la seu, com piscina a Can Xarau, bàsquet a l’escola Sant Gabriel de Ripollet i propostes de lleure amb Creu Roja.
“La idea és que no es quedin a casa quan surten del taller o de l’escola. Volem que facin activitats, que guanyin autonomia, que es moguin pel poble i que siguin visibles”, resumeix Moreno.
“Sense voluntaris, una entitat no pot tirar endavant”
Un dels principals reptes d’Aspadi és el voluntariat. L’associació funciona gràcies a una junta d’unes set persones i a una xarxa d’una dotzena de voluntaris i familiars, però Moreno reconeix que calen més mans. “Una entitat sense persones usuàries no és una entitat, però sense voluntaris tampoc pot tirar endavant”, afirma.
La manca de relleu preocupa especialment les famílies. Molts pares i mares continuen implicats durant dècades, sovint quan els fills ja són adults. Aspadi reivindica que la inclusió no pot dependre només de les famílies, sinó que ha de ser una responsabilitat compartida amb la comunitat.
En aquest sentit, Moreno lamenta que encara hi hagi desconeixement i distància social davant la discapacitat. “Ens agradaria que hi hagués més gent solidària i més participació. Nosaltres som a molts actes del poble, però també volem que la gent vingui a conèixer-nos”, apunta.
Una entitat oberta a noves famílies
Aspadi també vol arribar a famílies que potser no coneixen l’entitat o que encara no s’han apropat als seus serveis. El president recorda que no existeix una xifra clara de quantes persones amb discapacitat hi ha al municipi i defensa que cal més informació i més connexió amb les famílies.
Participants d’Aspadi durant una sortida de lleure, una de les activitats que l’entitat organitza per fomentar l’autonomia i la convivència. FOTO: Cedida per Aspadi
“No som un gueto. Som una associació oberta. Volem que vinguin persones noves, famílies noves i també voluntaris”, insisteix Moreno. La festa del 30è aniversari vol ser, precisament, una porta d’entrada perquè la ciutadania descobreixi la feina que l’entitat fa durant tot l’any.
Medallistes d’Aspadi amb l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, en un acte de reconeixement. FOTO: Cedida per Aspadi
Aspadi prepara aquest aniversari mirant també cap als pròxims reptes. Entre les cites destacades, l’entitat participarà del 9 al 12 d’octubre en els Jocs Special Olympics per a persones amb discapacitat, que enguany tindran lloc a Tarragona i on s'espera la presència de més de 1.700 esportistes. Però abans, aquest diumenge, vol omplir la plaça de l’Abat Oliba de música, activitats i reivindicació.
“Portem 30 anys caminant junts i volem continuar construint inclusió”, resumeix el lema de l’aniversari.
Cartell amb les activitats d'aquest diumenge per commemorar els 30 anys de l'entitat. FOTO: Aspadi
Agenda: Festa del 30è aniversari d’Aspadi
La festa se celebrarà el diumenge 21 de juny, de 10 a 14 h, a la plaça de l’Abat Oliba. Hi haurà flamenc, zumba, manifest institucional, màgia, DJ i espectacle infantil. L’activitat està organitzada per Aspadi i compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Cerdanyola, la Fundació “la Caixa” i comerços locals.
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.
