Trabalon, Puig, Castells i Cordón a l'auditori de Catalònia Fundació Creactiva. FOTO: Mónica GM

MOBILITAT

Compromís per millorar la mobilitat: La petició coral als Diàlegs de Cerdanyola Empresarial

Cerdanyola Empresarial va organitzar un debat sobre la mobilitat a Cerdanyola i al Vallès Occidental

La necessitat de millorar la mobilitat a Cerdanyola del Vallès no té discussió. Així es desprèn de l'acte Diàlegs de Cerdanyola Empresarial, que ha repassat les mancances, necessitats i oportunitats de la mobilitat i el transport a la ciutat, especialment tenint en compte el creixement que suposarà el nou barri al Parc de l'Alba (Centre Direccional).

En el debat, celebrat el dimecres 1 de desembre a l'auditori de Catalònia Fundació Creactiva, hi va participar l'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón; el director d'operacions de Moventia i gerent de Moventis Sarbus, Jordi Castells; i el president de la comissió d'urbanisme i transport de la Cambra de Sabadell, Pere Puig. L'empresària cerdanyolenca i gerent de Sant Cugat Empresarial, Sílvia Trabalon, va ser la moderadora de l'acte.

 

Noves vies i millor transport públic

Una de les conclusions que va sortir de la conversa va ser la necessitat d'habilitar noves vies de circulació per evitar la congestió de trànsit que es genera a Cerdanyola i a vies com la B-30. En aquest sentit, Pere Puig va assenyalar la importància de finalitzar la B-40, coneguda com a Quart Cinturó o Ronda del Vallès. De fet, el Pla Específic de Mobilitat del Vallès de la Generalitat -aprovat aquest 2021- recull inversions "en la formació de la ronda nord dels sistemes urbans de Terrassa i Sabadell". També es va mostrar favorable a la B-40 Jordi Castells (Moventis Sarbus), qui va assenyalar una dada que resumeix la situació de saturació de vehicles que viu la zona de Cerdanyola: al Vallès Occidental, només el 13% dels desplaçaments entre municipis de la comarca es fa en transport públic.

Referent al transport públic, Carlos Cordón va posar sobre la taula les mancances d'infraestructures que pateix Cerdanyola i va assegurar que les diferències entre territoris són fruit de la influència política. El batlle cerdanyolenc va posar com a exemples les relacions històriques entre els governs de Sant Cugat i la Generalitat, i entre els governs del Baix Llobregat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona. "Hi ha una diferència monumental entre la línia de Renfe que patim a Cerdanyola i el transport públic a municipis del Baix Llobregat", va dir Cordón, afegint que el govern local treballa per "influir allà on s'ha d'influir, que és als llocs on es prenen decisions".

Pere Puig, Jordi Castells i Carlos Cordón van debatre sobre la mobilitat a Cerdanyola. FOTO: Mónica GM


Sobre les millores del transport públic, Jordi Castells va apuntar el servei a demanda com una oportunitat per fer més eficient el cost per viatger. El gerent de Moventis Sarbus va detallar que la seva empresa ha pensat el servei com una flota de vehicles "pul·lulant per la ciutat que s'adaptaran a les necessitats de l'usuari". A Sant Cugat es va fer una prova pilot amb Moventia ara fa un any i va comptar amb crítiques del sector del taxi. "És veritat que hi ha hagut polèmica amb el taxi, però nosaltres ens adaptarem a la legalitat. No competim amb el taxi, complementem un forat entre el bus i el taxi", deia Jordi Castells en una entrevista al TOT.

El repte del Parc de l'Alba

"S'esperen més de 160.000 nous desplaçaments diaris, dels quals s'estima que el 70% serà en vehicle privat", va afirmar l'alcalde Carlos Cordón preguntat per l'augment de la mobilitat i de persones que suposarà el nou barri ubicat al Centre Direccional. Sobre les accions previstes, Cordón va assenyalar les millores que recull el Pla Director Urbanístic del Parc de l'Alba, que inclou noves estacions de FGC. En concret, la previsió del Govern de la Generalitat és que una nova línia de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) enllaci Barcelona amb el Vallès, creuant Collserola i arribant a l'estació de la Universitat Autònoma. En aquest traçat, s'han dibuixat dues estacions a la zona del Parc de l'Alba, una just on es troba Cerdanyola Universitat, i una segona a prop de la carretera de Sant Cugat a Cerdanyola.

Més info: Es crearan 5.000 habitatges i 200 hectàrees de zona verda al Centre Direccional

Com a conclusió, Pere Puig (Cambra de Sabadell) va fer una crida a l'actuació de les administracions: "No és l'hora de dir, sinó de fer". Per la seva banda, Jordi Castells (Moventis) va admetre que el moment actual és bo, però que encara falta "molt recorregut", així com cal "potenciar la mobilitat col·lectiva" i fer conviure les noves formes de desplaçar-se amb les tradicionals. L'alcalde Carlos Cordón va destacar la conjuntura actual com un moment clau: "Cal que els diferents agents estratègics anem de la mà".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris