Medi Ambient
Detectats 9 nous senglars amb pesta porcina africana que eleven els positius a 409
El Consell de l'Advocacia i la UAB demanen un control més "ètic" de la població de senglars
El Departament d’Agricultura ha confirmat aquest dijous, 8 d'octubre, 9 nous senglars positius de pesta porcina africana (PPA), tots dins la zona d’alt risc. En concret, se n’han trobat cinc a Molins de Rei, dos al Papiol, un a Barcelona i un a Sant Cugat del Vallès. Segons ha informat en un comunicat, aquesta setmana s’han analitzat 368 mostres, de les quals 359 han resultat negatives.
Des del primer cas al novembre, s’han analitzat 13.909 mostres, amb un total de 409 positius i 13.500 negatius. Paral·lelament, aquesta setmana s’han capturat 266 senglars dins la zona restringida (la d’alt risc i la de baix risc), a la qual es troba Cerdanyola, fet que eleva a 13.115 el total de captures. La Generalitat manté les restriccions al medi natural, amb 997 efectius mobilitzats aquesta setmana.
Del total d’efectius mobilitzats, 353 corresponen al grup d’intervenció, integrat per Agents Rurals, GECA, GEK9, la Unitat de Drons, ADF, Mossos d’Esquadra, Tragsa, GEPIF i un binomi caní d’una empresa privada catalana. El grup d’ordre està format per 644 efectius de Mossos d’Esquadra, policies locals, voluntariat de Protecció Civil i Guàrdia Civil.Per reforçar el control de la població de senglars, actualment hi ha instal·lades 34 trampes i 93 pig brigs operatives, mentre que s’han executat 351 tancaments per evitar l’entrada o sortida d’animals de les zones restringides.
Un control més "ètic" de la població de senglars
El Consell de l'Advocacia i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han signat un conveni per promoure models de gestió de la fauna salvatge besants en criteris "científics, ètics i sostenibles". En un context marcat per combatre la pesta porcina africana (PPA), les dues entitats sumen esforços per reclamar a les administracions mesures que vagin més enllà de les batudes.
El degà de la Facultat de Veterinària de la UAB, Manel López-Béjar, admet que eliminar animals "pot ser necessari en una emergència sanitària", però defensa que aquesta "no és la manera" sostenible ni efectiva de gestionar la sobrepoblació: "El senglar no té depredadors i la població es recupera ràpidament. Si no fem res més, sempre haurem de tornar a fer batudes".
La Facultat de Veterinària de la UAB ja va impulsar, ara fa una dècada, un projecte pilot per estudiar la viabilitat d'una vacuna anticonceptiva en senglars, un tractament destinat a inhibir la funció reproductora dels animals, i amb resultats positius especialment en els exemplars joves. López-Béjar indica que la combinació de la vacunació sostinguda de femelles joves de senglars amb un control de base podria reduir prop d’un 64% la necessitat anual d’abatre animals. El degà també posa el focus en les "facilitats" que troben els senglars en l'entorn urbà per créixer i millorar la seva supervivència.
En aquest context, López-Béjar alerta fins i tot que les batudes poden ser contraproduents: "Quan es redueix la població només abatent animals, els que queden disposen de més recursos i se'n reprodueixen més". Això, segons relata, genera un "cicle" amb un cost ètic, econòmic i social "recurrent".
En aquest sentit, l'advocacia catalana i la UAB han acordat la promoció d'estudis sobre la matèria, amb especial interès en la problemàtica per la presència de senglars en entorns urbans i periurbans, i s'establiran canals de comunicació amb les administracions públiques per afavorir "polítiques basades en mètodes ètics i sostenibles".
Es mantenen les restriccions al medi natural de Cerdanyola
La Generalitat manté les restriccions d’accés al medi natural a la zona d’alt risc i demana a la ciutadania que respecti la senyalització i els controls, no alimenti els senglars, dipositi els residus en contenidors tancats i avisi el 112 en cas de detectar senglars morts o amb simptomatologia compatible amb la malaltia.
La zona d’alt risc comprèn 19 municipis: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Cerdanyola del Vallès, el Papiol, Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Montcada i Reixac, Polinyà, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Terrassa, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat i Castellbisbal, així com Barcelona i els accessos al Parc Natural de Collserola.
Afegeix TOT Cerdanyola com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.
Veure Comentaris