Julià Puig a la seva parada al Mercat de Les Fontetes. FOTO: Mónica GM

Societat

Puig: “La nostra satisfacció ha sigut poder servir la ciutadania durant aquesta crisi”

Entrevistem a Julià Puig, president de l'Associació de Concessionaris del Mercat de Les Fontetes, per explicar-nos com s'ha viscut l'estat d'alarma des del mercat

El Mercat de les Fontetes, com a servei considerat essencial, ha seguit al servei dels veïns i veïnes de Cerdanyola malgrat l'estat d'alarma decretat el 14 de març. Julià Puig, president de l'Associació de Concessionaris del mercat, ens explica en una entrevista amb el TOT com han viscut la crisi sanitària pel coronavirus. 

 

Com s'ha viscut aquest estat d'alarma dins el mercat?

Al principi l'hem viscut amb incertesa i por. Hem estat molt exposats i al principi no sabíem per on agafar-ho i com buscar solucions perquè la gent pogués venir amb la major protecció possible. Finalment, però, ho hem sabut portar bastant bé.

Com ha afectat al negoci la crisi sanitària?

Tot ha sigut bastant "normal". Problemes d'abastiment no n'hi ha hagut mai i sempre hem pres les mesures necessàries de protecció. La gent, a més, ha respectat el seu espai i hem sigut, dintre de la desgràcia, uns privilegiats en el sentit comercial. Tenim els nostres negocis oberts i seguim facturant. També ho hem viscut amb l'ambició de seguir fent un servei d'aliment per la ciutadania.

Tampoc no hi ha hagut una baixada d'ingressos; des d'un principi ens vam espavilar i vam oferir als nostres clients un servei a domicili i un servei d'encàrrec. És més, entre el 60 i el 70% de la venda del mercat ha sigut d'aquesta manera, amb servei a domicili i per encàrrec. L'altre 30% ha sigut de venda directa a l'aparador.

Quins canvis heu fet per adaptar les mesures de seguretat?

Al mercat encara avui només hi poden entrar 70 persones i l'aforament actual es realitza només per una porta. Els mossos, juntament amb el director del mercat, controlen l'entrada i la sortida. En principi, tot i la desescalada, seguirem amb aquesta mesura de seguretat però anirem actuant segons les fases.

També ha estat molt present la importància dels EPI: la protecció amb els guants, mascaretes i la higiene personal i de parades. Netegem molt sovint les parades amb lleixiu. També ha estat important la precaució marcant les distàncies de metre i mig entre les persones.

A més, el 90% dels pagaments han estat amb targeta de crèdit i el 15% amb efectiu. Una altra de les recomanacions que hem seguit és no agafar mai la targeta del client.

La gent com ha respost davant d'aquesta situació?

La gent era conscient en tot moment i tothom sabia com havia de respondre davant la situació. Els clients han vingut amb calma i han respectat molt la distància de seguretat. També tothom hi acudeix amb el material de protecció.

I personalment, com ho heu viscut els treballadors?

Al final, ja acceptes el que està passant i te n'adones que, com a treballador i petit empresari, ets un "privilegiat", perquè tens el teu negoci obert i saturat. Nosaltres hem mantingut tots els llocs de treballs de totes les parades però ens hem preocupat molt pels nostres companys dels bars, que han hagut de tancar.

També hem tingut la satisfacció personal de poder posar el nostre granet de sorra i poder servir al ciutadà amb els aliments. Hem volgut estar a peu de canó per la població. Una de les nostres satisfaccions ha sigut el fet de poder estar servint el ciutadà a Cerdanyola durant aquesta crisi.

En quins moments es troba el mercat ara?

Amb la crisi sanitària ens hem adonat que el servei a domicili funciona molt bé i, a partir d'ara, quedarà implantat al servei del mercat. Ens hem reinventat.

A més, ara fa un any que van finalitzar les reformes i abans de la crisi vam tenir una reunió amb l'alcaldia per seguir evolucionant amb les fases de modernització del Mercat de Les Fontetes. Ara estem treballant pel pàrquing subterrani. Està previst que això s'executi durant aquesta legislatura del Govern però ens ha agafat la crisi, i encara quedava molt treball a fer.

 

Veure Comentaris