Intervenció de la periodista Txell Feixas en la inauguració del curs 2025 2026 a l'Autònoma. FOTO:UAB

Educació

La UAB inaugura el curs 2025-2026 reivindicant la diversitat

L'Autònoma elaborarà aquest curs el primer Pla d’Inclusió, Diversitat i No Discriminació

La Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha iniciat el curs 2025-2026 posant la diversitat al centre de les seves polítiques acadèmiques i institucionals. En l’acte d’inauguració, celebrat el 8 d’octubre al Rectorat, el rector Javier Lafuente va anunciar que la UAB elaborarà el Primer Pla d’Inclusió, Diversitat i No Discriminació, amb la participació activa de tota la comunitat universitària.

“Volem construir una universitat integradora i inclusiva que fomenti el desenvolupament intel·lectual, professional i humà de totes les persones que en formen part”, va afirmar el rector, que va subratllar que aquestes polítiques són “un element central en la construcció d’una universitat més moderna, àgil i diversa”.

El curs porta per lema Unidiversitat. Tothom és UAB, una declaració d’intencions que, segons Lafuente, reforça el compromís de la institució amb el pluralisme i la igualtat d’oportunitats.

Txell Feixas: “La diversitat no és negociable”

La lliçó inaugural va anar a càrrec de la periodista Txell Feixas, alumni UAB i Premi Nacional de Periodisme, amb la conferència “Sense diversitat no hi ha mirades, sense mirades no hi ha periodisme. El cas de Gaza”.

Feixas va reivindicar el valor de la pluralitat i va alertar sobre “el retrocés democràtic global i l’ascens de discursos que erosionen drets fonamentals”. Va insistir que la diversitat “no és negociable” i que “tant l’educació com els mitjans són eines essencials per formar pensament crític i construir imaginaris col·lectius”.

La periodista va voler també retre homenatge als professionals de la informació que treballen en zones de conflicte, especialment a Gaza, “mirades diverses que aconsegueixen fer periodisme malgrat jugar-s’hi la vida”.

Compromís institucional i cooperació amb la ciutat

Per la seva banda, l’alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, va destacar la importància del lema escollit en un “moment complex com el que vivim, que fa necessari posar fre a determinats discursos”. Cordón va reafirmar la voluntat municipal d'enfortir les sinergies amb la universitat per impulsar projectes conjunts en àmbits com la innovació, la sostenibilitat i la cultura.

La presidenta del Consell Social, Tania Nadal, va definir el lema del curs com “una expressió de tot allò que la UAB és i vol continuar sent: un espai obert, divers i compromès amb la transformació social”.

Una universitat que mira al futur

En el seu discurs, el rector va recordar també que aquest mes de març han entrat en vigor els nous Estatuts de la UAB, “una eina que ens permetrà avançar cap a una universitat més moderna i diversa”. Lafuente va afegir que la col·laboració amb el Departament de Recerca i Universitats “és positiva”, però va insistir en la necessitat d’un nou model de finançament universitari que respongui millor a les necessitats del sistema.

També va evocar la commemoració del 50è aniversari del Manifest de Bellaterra, un document que —segons va dir— “manté vigent l’esperit de compromís amb el país i amb els valors democràtics”.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris