Comença el curs escolar més atípic i incert

Els centres educatius obren amb protocols adaptats a la pandèmia de la Covid-19

Les escoles públiques i concertades de Cerdanyola del Vallès tornen a obrir portes aquest 14 de setembre, després de mantenir-se tancades des del 14 de març a conseqüència del coronavirus. Comença així el curs escolar més incert, en què l’evolució de la pandèmia serà crucial per tal de poder garantir l’educació presencial. Des del govern català asseguren que és una prioritat mantenir els centres oberts i que “en cap cas” es plantejaran tornar a tancar les seves portes. Les mesures de seguretat, mascareta, distància i neteja de mans, seran les tòniques de l’any.

 

Una escola, un protocol

El Departament d’Educació i de Salut han elaborat una guia per als centres educatius on es recullen les mesures que s’hauran de prendre aquest curs. A partir d’aquesta guia, cada centre ha d’elaborar un protocol adaptat a les seves realitats.

A Cerdanyola, les escoles i instituts treballen aquests dies per tancar els seus protocols i tenir-ho tot enllestit abans del 14 de setembre. Des de lescola Serraparera, el seu director, Ignasi Millan, destacava, durant aquestes setmanes, la baixada de ràtios com una de les mesures que prendrà l’escola: “Intentem baixar ràtios amb els pocs recursos que tenim, però no sabem fins on podrem arribar”.

Els canvis de la nova normalitat a les escoles no només afectarà l’alumnat, sinó també, i especialment, el professorat. El Departament d’Educació de la Generalitat va anunciar la contractació de 5.321 nous docents per fer front a la reobertura de les escoles. En el cas de l’Escola Serraparera, el Departament ha incorporar dos mestres més.

En referència a la responsabilitat que recau sobre les escoles, Ignasi Millan considera que l’èxit es troba en la part pedagògica del centre: “L’èxit de les escoles no passa pel fet de si es confina o no un grups, sinó l’èxit de les escoles continua en la part pedagògica i els aprenentatges.

Més info: El Vallès Occidental comença el curs amb 921 docents més

 

Famílies preocupades

Tot i això la incertesa és el sentiment general, tant entre les famílies com el professorat. “Hi ha neguit, perquè la sensació és d’improvisació. S’esperava més anticipació del Departament en les mesures per a la tornada a l’escola i hi ha una mala planificació que no genera confiança”, lamenta Xènia Amorós, vicepresidenta de la Federació d’Associació de Pares i Mares de Catalunya. Des de la FAPAC aposten per unes ràtios reduïdes i espais prou amplis com per garantir la distància física, a més de promocionar les classes a l’aire lliure. “S’han de posar tots els recursos necessaris perquè la tornada sigui el més segur possible”, apunta Amorós.

 

 

Més info: Les obres de l'Escola Bellaterra podrien allargar-se fins a final d'any

Tornar a les aules, imprescindible

Tot i detectar una manca de planificació per part d’Educació, la vicepresidenta de la FAPAC troba imprescindibles que es reobrin les escoles: “L’única forma de garantir l’equitat per a tots els infants i la igualtat d’oportunitats és l’educació presencial”. I és que durant el confinament, denuncia que molts infants van quedar “abandonats”, pel seu context socioeconòmic o per tenir necessitats educatives específiques.

 

Informació d’incidències

El Departament d’Educació ha habilitat dos canals de Telegram: per informar les famílies d’incidències a l’escola i un altre per a professors. Les dades sortiran de l’aplicatiu ‘Traçacovid’, que els centres faran servir per informar al llarg del dia de possibles incidències i de les seves resolucions.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.