Més de 9.800 alumnes comencen el curs escolar a Cerdanyola

El desamiantat de les escoles i les millores en infraestructures seran temes protagonistes del nou curs

 

9.837 alumnes comencen el curs 2019-2020 a Cerdanyola del Vallès. Després de les vacances d'estiu, els estudiants cerdanyolencs tornen a l'activitat escolar en tots els nivells educatius: escola bressol, educació primària, secundària, educació especial i Cicles Formatius.

Tot i que les dades definitives del total d'alumnes es definiran quan es tanquin tots els períodes de matriculació, la xifra se situa per sota dels matriculats l'any 2018. Fa un any, van començar el curs escolar 10.100 alumnes.

 

Les dades del curs 2019-2020

Per cicles educatius, 502 infants començaran el curs a les escoles bressol. Un 44% dels nens i nenes ho faran a les Escoles Bressol Municipals mentre que el 56% ho farà a les llars d'infants privades. Les dades mostren com ha augmentat el nombre de famílies que han escollit una llar d'infants privada. L'any passat, el percentatge de nens i nenes que van començar el curs en una Escola Bressol Municipal va ser del 48%, mentre que a les privades va ser del 52%.

Pel que fa als cursos d'Educació Infantil, començaran el curs 1.636 alumnes, 59 menys que fa un any. Les inscripcions del curs passat van baixar en més de 100 alumnes, tendència que va comportar que la conselleria d'Ensenyament de la Generalitat decidís eliminar una línia de l'Escola Saltells. 

En Educació Primària també s'ha viscut una reducció del nombre total d'alumnes. Mentre que l'any passat van començar el curs 3.816 estudiants, enguany ho fan 3.707. El 62% dels alumnes cursaran els estudis d'Infantil i Primària a les escoles públiques de la ciutat, mentre que el 34% ho farà en centres concertats i el 4% a l'escola privada.

2.894 alumnes cursaran l'Ensenyament Secundari Obligatori (ESO). El 65% ho farà a instituts públics, el 32% a centres concertats i el 3% al centre privat. En educació postobligatòria, a Cerdanyola hi haurà 712 alumnes de Batxillerat, 164 de Cicles Formatius de Grau Mitjà i 16 de Programes de Formació i Inserció. En els Cicles Formatius de Grau Superior s'han matriculat 403 alumnes. Pel que fa a l'educació especial, s'han matriculat 206 alumnes, i a l'escola municipal de música Aulos ho han fet 364.

 

Desamiantat sobre la botzina

Durant aquest estiu, tant l'Escola Carles Buïgas com l’Escola Serraperera i l’Escola Bellaterra han passat un procés de desamiantat que les famílies del centre havien demanat durant el curs passat. Els treballs de desamiantat de les teulades de l’escola Carles Buïgas van començar a mitjans del mes d’agost com a responsabilitat del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Ara, just abans de començar el curs, l’Ajuntament de Cerdanyola explica que dies abans de començar les classes, la Generalitat no havia assegurat que  les classes puguessin començar amb normalitat al centre de l’avinguda Lesseps. Des del consistori asseguren que no estan disposats a posar en risc l’alumnat.

 

Nous lavabos a l’Escoleta

Durant el curs passat, la comunitat de l’Escola Bellaterra es va mobilitzar demanant dues reformes: els lavabos i les graderies del pati. Abans que comenci el curs 2019-2020, han aconseguit una part de les seves demandes.

Aquest estiu, l’Ajuntament ha arreglat un mòdul dels lavabos del centre. “Actualment n’hi ha tres mòduls, però hem reformat un perquè és l’únic que ens deixava la llei i perquè no podíem superar un límit de pressupost. Aquesta actuació s’ha fet perquè els infants puguin començar el curs amb uns lavabos dignes”, explica el regidor d’Educació, David González. Segons explica el consistori, la Generalitat és l’administració responsable de les reformes de l’Escoleta.

Projectes educatius i antibullying

Aquest curs, la regidoria d’Educació confirma que es mantindrà actiu el projecte Educació 360, iniciat en el mandat anterior. Aquesta iniciativa té l’objectiu d’implicar els diferents àmbits socials de les ciutats en l’educació dels infants sota el lema ‘Educació a temps complet’. Durant el curs passat a Cerdanyola, es van donar passes per posar en contacte les entitats esportives de les ciutats amb els centres escolars.

A banda d’aquesta iniciativa, l’Escola La Sínia torna a participar en el projecte internacional ParentStem, que vol impulsar entre els docents i les famílies d’educació infantil l’anomenada educació Stem, acrònim de les paraules en anglès Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques.

El director de l’Escola La Sínia, Xavier Devesa, apunta que l’educació Stem provoca que els nens aprenguin a resoldre problemes com a aplicacions del món real utilitzant aquestes eines de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques. Devesa destaca que mentre els adults afronten qualsevol nova tecnologia amb por i després s’hi posen i aprenen, els nens no tenen aquesta por i directament s’hi posen i fan seva la tecnologia.

Igualment, el regidor d’Educació de l’Ajuntament, David González, apunta que aquesta iniciativa suposa treure unes barreres inexistents per als nens però que, amb l’educació rebuda, han provocat un allunyament d’aquests conceptes entre bona part de la societat.

Per una altra banda, el regidor d’Educació, David González, assegura que un dels seus objectius serà reduir l’assetjament escolar a través d’un protocol conjunt que connecti l’alumnat, els centres educatius i l’Ajuntament.