Mònica Mambrilla, psicòloga: "Durant el confinament, és important tenir horaris i una rutina"

Entrevista a la psicòloga Mònica Mambrilla

La crisi sanitària del coronavirus ha comportat un canvi en les rutines i hàbits de la ciutadania. El confinament té un impacte emocional i psicològic en les persones que ens pot afectar de formes diferents. Per endinsar-nos en aquests aspectes, parlem amb la psicòloga de Cerdanyola del Vallès, Mònica Mambrilla.

 

Què hem de tenir en compte per afrontar al confinament?
Les persones, en general, necessitem un entorn estable i segur per estar tranquils i confiats. Aquesta situació és completament nova per a tots i poden aparèixer dificultats a l'hora de gestionar-la emocionalment. S'escapa completament al nostre control, no només com a població, sinó també a les institucions que normalment estan encarregades de protegir-nos. Per tant, aquesta necessitat d'estar ara confinats, canvia totalment els nostres hàbits. A més, se suma la incertesa de no saber fins quan durarà. Això genera multitud d'estats emocionals com poden ser l'ansietat, la por, la impotència, l'empipament o la culpabilitat. Hi ha moltes persones que se senten molt culpables perquè no poden cuidar dels seus éssers estimats. Podem dir que, emocionalment, les persones que són més resilients i tenen més autoestima, tenen més capacitat de sostenir aquest tipus de situacions d'incertesa que les persones més dependents i amb baixa autoestima.

Com afecta els nens?
Per als nens també és una situació nova i al principi els sembla divertida perquè no han d'anar al cole, estan a casa i poden gaudir d'estar més temps amb els pares. En general, els nens tenen molta capacitat d'adaptació. Si la situació s'allarga, l'afectació emocional dels nens dependrà molt de la capacitat emocional dels pares i de com gestionen la situació. Per això és important que els adults tinguin cura de la seva emocionalitat davant d'aquesta situació.

Com hem d'adaptar-nos millor a aquest canvi de rutines?
És molt important que durant tot aquest temps de confinament tinguem uns horaris molt establerts: aixecar-nos igualment d'hora, tenir horaris per feina, per oci, temps per la família... Hem de fer com si la nostra situació no hagués canviat. També és important separar els dies de cada dia dels caps de setmana, on podem ampliar el temps d'oci. Cal intentar que les coses estiguin el més normalitzades possible. En cas de tenir nens, és útil parlar amb ells i explicar-los que una estona estarem treballant i que després podrem estar amb ells.

Com hem d'afrontar la situació si tenim nens a casa?
És important explicar què passa als nens. També estar molt atents dels dubtes i les preocupacions que tinguin. Es tracta de respondre de forma natural a les seves preguntes a mesura que vagin apareixent. És molt important que ells vegin que poden expressar qualsevol pregunta o por que tinguin, per això cal estar receptius. En aquest sentit, el Col·legi de Psicòlegs ha elaborat un conte que es diu 'La rosa contra el virus'. Ajuda molt a les famílies perquè els nens entenguin aquesta situació de confinament i entenguin què és un virus. És un conte molt ben fet, amb dibuixos molt macos i està dirigit a nens d'entre 4 i 10. Si els nens entenen la situació, serà més fàcils per a ells l'adaptació.

Pots descarregar el conte en aquest enllaç. 

 

 "La por no és un virus, però també es contagia amb molta facilitat"


Com hem de gestionar l'angoixa que ens pot provocar la situació?
L'angoixa està molt associada a la por, i la por és una de les nostres emocions bàsiques. És una reacció normal davant de situacions desconegudes com les que estem vivint. La por és una resposta adaptativa que ens ajuda a mantenir-nos alerta per prendre les mesures necessàries i minimitzar els riscos que tenim. A la vegada, la por excessiva es pot convertir en una emoció que ens bloqueja i ens impedeix gestionar les amenaces amb eficàcia. La por no és un virus, però també es contagia amb molta facilitat. Per tant, és important no lluitar contra aquesta por, perquè d'alguna manera estem lluitant contra la nostra naturalesa, però tampoc podem permetre que se'ns dispari excessivament.

Com hem de cuidar la nostra part mental?
Per cuidar la nostra part mental és fonamental informar-nos bé. És a dir, utilitzar els canals d'informació oficials i contrastats. També és important informar bé als altres i no difondre rumors i informacions que no estiguin contrastades. Tots hem rebut missatges de WhatsApp reenviats sense cap criteri i és convenient evitar-ho. En tercer lloc, cal cuidar-nos i protegir-nos seguint les recomanacions de prevenció que ens indiquen molt insistentment les autoritats sanitàries. En quart lloc, és molt important gestionar els pensaments negatius intrusius. És a dir, intentar evitar posar-nos en el pitjor de forma anticipada. Per últim, és important focalitzar en tot allò que farem quan tot això passi. Això vol dir tenir projectes, idees... Ara pot ser un bon moment per treballar en projectes que posarem en marxa quan tota aquesta situació finalitzi. En aquest sentit, ens desconnectem de la part negativa per estar enfocats en les possibilitats d'aquí al futur.

Què fem amb la nostra part emocional?
És important no estar connectats tot el dia als canals de notícies. Amb una vegada o dues que veiem les notícies al dia és més que suficient per estar informats. També és important buscar moments de silenci. Sempre recomano fer una petita meditació de cinc o deu minuts. Això volt dir donar-nos una estona diària per estar amb nosaltres, evitant sorolls i reflexionant. També proposo fer una tècnica de respiració que és molt senzilla però molt efectiva. Es diu 6-4-9. Es tracta d'inspirar 6 segons pel nas, mantenir l'aire 4 segons i deixar anar l'aire durant 9 segons per la boca. Això ho repetim diverses vegades fins que sentim que estem més tranquils. Aquesta respiració ajuda molt a centrar la nostra ment i a relaxar-nos emocionalment i física.

 

"També és important dedicar un temps al dia a fer exercici i trobar la manera d'estimular el nostre cos"


Aquests dies veiem moltes iniciatives de la gent als balcons fent cartells, jocs, concerts... És com si no es volgués perdre el sentit de comunitat.
Els humans som éssers socials. Sempre explico que som de manada. Així com veiem que hi ha animals que són més solitaris i altres que necessiten la manada per sobreviure, nosaltres som de manada. Necessitem els altres. Precisament, el fet de no poder estar en contacte amb els altres és un dels aspectes que provoquen ansietat i tristesa. Això és perquè ens necessitem. Ara ens estem adonant de la importància de les relacions. Per tant, totes aquestes iniciatives em semblen estupendes i molt necessàries perquè el nostre cervell no està preparat per viure en solitud. El fet de tenir el llenguatge ja ens indica fins a quin punt necessitem estar en contacte amb els altres.

També canvia com plantegem les estones d'oci. Quines activitats d'oci recomanaries per fer a casa?
Actualment tenim la sort que comptem amb les tecnologies que ens ajuden moltíssim. Amb les tecnologies podem connectar-nos a canals amb tutorials que ens ajuden a fer ioga, meditació, dansa... També hi ha propostes que ens ensenyen a pintar, fer bricolatge o treballs manuals. L'oferta és infinita. Es tracta d'adaptar-la a les nostres aficions, tant a nivell individual com amb la família. A més, tenim jocs més tradicionals com jocs de taula, karaokes o dedicar-nos a la cuina... També és important dedicar un temps al dia a fer exercici i trobar la manera d'estimular el nostre cos a través de l'exercici físic. La nostra musculatura necessita estar estimulada i hem de trobar la manera d'exercitar el nostre cos, ja sigui a través dels canals virtuals o perquè cadascú s'ho inventa.

Ara que ens diuen que podríem tenir 15 dies més de confinament, se'ns farà més coll amunt?
És cert que a mesura que això es va allargant necessitem tenir molta paciència i encara necessitem més recursos emocionals per sostenir aquesta situació. Els mecanismes que hem comentat abans per gestionar l'angoixa, encara seran més importants. De mica en mica entrarem en una situació de cansament respecte a la situació. A més, si algú se sent sobrepassat emocionalment, també estan els professionals de la psicologia que ens poden fer suport amb recursos concrets per a cada persona.

Creus que aquesta situació ens farà canviar la forma de veure les coses?
Això seria desitjable. Aquesta és la gran oportunitat que tenim. A la meva consulta sempre dic que totes les crisis i dificultats que hi ha a la nostra vida, porten l'oportunitat d'aprendre d'aquesta situació i sortir reforçats. En aquest cas, el fet d'estar confinats, mantenir la distància amb altres persones i fins i tot amb els nostres éssers estimats, ens està portant a valorar molt les relacions: la importància de la proximitat, de l'afecte, les abraçades, els somriures... També tenim l'oportunitat d'aprendre a ser més conscients i solidaris. Tots som responsables, no només del nostre propi benestar sinó de què les nostres accions irresponsables poden afectar moltes persones. És un moment de molta consciència del benestar comú.