El llegat de Jordi Savall encara busca una casa
El músic resident a Bellaterra ja ha assegurat una seu administrativa per a la Fundació Centre Internacional de Música Antiga (CIMA) a Barcelona, però continua buscant un espai per l'arxiu i d'assaig
Jordi Savall fa més de mig segle que treballa des de Bellaterra. Des del seu estudi ha construït una de les trajectòries musicals més prestigioses del món, distingida aquest any amb el Premi Ernst von Siemens 2026, considerat el "Nobel de la Música". Ara, però, el violagambista afronta un nou repte: trobar un espai que garanteixi la preservació del seu llegat.
Una seu administrativa a Barcelona
Aquest objectiu encara no està resolt, malgrat que la Fundació Centre Internacional de Música Antiga (CIMA) ja ha trobat una seu administrativa a Barcelona. Segons explica Savall en una entrevista publicada a La Vanguardia, la fundació ocuparà una planta de la Torre Avenir, al barri de Sant Gervasi, en un espai cedit per la Fundació Muñoz Ramonet. La nova seu permetrà reunir la vintena de persones que treballen a CIMA, però és insuficient per acollir el seu extens arxiu musical, una sala d'assaig o les activitats que el mestre imagina per al futur.
Fins ara, bona part de l'activitat de la fundació s'ha desenvolupat des de Bellaterra, on Savall viu i treballa. El músic explica que el seu objectiu continua sent crear un centre que preservi més de seixanta anys d'investigació i interpretació musical i que, alhora, sigui un espai viu, amb assajos, classes magistrals, concerts de petit format i activitats de divulgació.
Una trajectòria internacional des de Bellaterra
Nascut a Igualada el 1941, Jordi Savall és una de les figures més influents de la música antiga. El 2025, la Universitat de les Illes Balears el va nomenar doctor honoris causa per la seva trajectòria internacional, la recuperació i conservació del patrimoni musical antic i la divulgació del cant de la Sibil·la i de la figura de Ramon Llull. Savall també va ser investit doctor honoris causa per la Universitat de Barcelona el 2006.
Com a violagambista, director i investigador, ha recuperat repertoris medievals, renaixentistes i barrocs i els ha donat projecció internacional al capdavant de formacions com Hespèrion XXI, La Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations.
També és fundador del segell Alia Vox i impulsor de projectes educatius i interculturals com les acadèmies professionals de CIMA i Orpheus 21, una formació integrada per músics refugiats procedents del nord d’Àfrica i del món àrab.
La relació del músic amb Cerdanyola també ha tingut presència pública. L’octubre de 2022, Savall va inaugurar el curs de l’Aula d’Extensió Universitària amb una lliçó al Teatre Ateneu. Aquell mateix dia va visitar el Museu d’Art de Cerdanyola i va signar el llibre d’honor de l’Ajuntament.
El «Nobel de la Música»
Aquest mes de maig, Savall ha rebut a Múnic el Premi Ernst von Siemens de Música 2026, dotat amb 250.000 euros i considerat el màxim reconeixement internacional de la música clàssica. La cerimònia va tenir lloc el 23 de maig al Prinzregententheater, on va dirigir Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya en el concert Pro Pacem.
La Fundació Ernst von Siemens ha reconegut la seva trajectòria com a intèrpret, investigador i divulgador, així com la seva contribució a la recuperació de la música antiga i a la formació de noves generacions de músics.
El guardó se suma a altres reconeixements internacionals rebuts pel músic bellaterrenc. El 2022, la Royal Philharmonic Society el va distingir com a membre d’honor pels seus «serveis destacats a la música» i per la seva tasca de recuperació de repertoris històrics.
La instal·lació de CIMA a la Torre Avenir resoldrà les necessitats administratives de la fundació, mentre continua oberta la recerca d’un espai per acollir l’arxiu i les activitats musicals.
Afegeix TOT Cerdanyola com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.
