Simulacre de la Selectivitat a Vic. Foto: Laura Busquets (ACN)

Educació

PAU 2026: Els consells de les millors estudiants per afrontar els exàmens

Les exalumnes de Cerdanyola expliquen que estan fent un any després de la seva selectivitat

Aquest dimarts 9 de juny comencen les Proves d'Accés a la Universitat (PAU), coincidint amb l'arribada del Papa Lleó XIV a Barcelona i una nova vaga d'educació. Enguany amb la xifra rècord de 45.821 estudiants catalans inscrits, dels quals prop de 10.000 faran els exàmens a la Universitat Autònoma de Barcelona. Les proves, que s'estendran fins a l'11 de juny, són moments de molts nervis per als estudiants que es troben davant l'últim pas per accedir a la carrera dels seus somnis. Tot i això, les estudiants amb la millor nota de l'any anterior recomanen "tranquil·litat" i recordar que si l'examen va malament "no s'acaba el món".

Consells per superar la selectivitat

"El més difícil ja està fet, i són aquests dos anys de treball continu i de fer exàmens que són molt més difícils que els que es trobaran en les PAU", assegura Mélanie Mata, la millor nota de l'Institut Gorgs l'any passat. "Recomano que s’ho prenguin amb molta calma, és la millor estratègia, el que has estudiat ja ho has estudiat, s'ha de valorar la feina d’aquests dos anys", coincideix Lucía Giménez, una de les millors notes del Forat del Vent.

"És normal estar nerviós, perquè hi ha qui necessita molta nota, però els nervis et poden passar una mala jugada, es millor anar tranquil perquè no es per tant", assegura Nora Porras, una de les millors notes de l'Institut Banús

Elin Landori, també del Forat del Vent, demana racionalitzar la situació. La nota de la selectivitat és determinant per accedir als graus de la universitat pública, però no és l'única via d'accés a aquests estudis. "No ens hem de deixar portar pel pànic per perquè hi ha moltes opcions", recorda. "Si surt malament pots fer altres coses i acabar al mateix lloc", concorda Mata" i també pots entrar, descobrir que no t’agrada i canviar-te". 

"Aquests dies és molt important descansar a la nit i no estressar-se amb estudiar fins a l'últim moment", defensa Paula Gordillo, una de les millors notes del Banús. "També hi ha molta pressió per part de la gent, jo els recomano que si veuen un ambient que no els fa bé que s’allunyin i se centrin en el seu coneixement, que segur que els sortirà superbé", conclou. 

Les millors notes del 2025, un any després

Mélanie Mata va aconseguir la millor nota de la fase general de la selectivitat de l'Institut Gorgs amb un 9,08. La jove va accedir al grau en Bioinformàtica (UPC) amb un 12,01. "Estava una mica perduda, vaig canviar i tot de batxillerat, però una persona que estava fent Bioinformàtica em va explicar en què consistia i combinava tot el que m’agradava: la ciència i la tecnologia", recorda Mata.

La jove es va animar a donar-li una oportunitat al grau, i el resultat ha estat molt positiu. "M’està agradant bastant, no tenia una idea gaire formada, però ha estat no només un canvi d’estudis, sinó de vida", celebra. "És molt diferent del batxillerat, coneixes molta gent i hi ha molta llibertat d’autogestió del temps. És difícil i s’ha de treballar molt, però no tens la pressió d’haver d'arribar sempre al 10 perquè ja ets dins de la carrera", explica. 

Lucía Giménez va obtenir un 9,2 a la fase general i un 13,67 per accedir al grau en Ciència i Enginyeria de Dades (UPC). L'exalumna del Forat del Vent reconeix que li va costar triar els estudis, però que ara els recomana. "Trobo a faltar més varietat de continguts, però m'agrada la carrera i les seves sortides", assegura. La jove és conscient que sempre pot continuar estudiant i es planteja cursar Filosofia en el futur, "és una assignatura que em va agrada molt". 

"La càrrega de feina és semblant, però ara els exàmens són més un repte, ja que he de pensar molt més i fer servir tots els coneixements. Comporta més hores d’estudi, però alhora és molt estimulant", reconeix. Giménez explica que es planteja especialitzar-se en medicina, "utilitzar les dades per detectar malalties, per ajudar a la gent". 

Elin Landori és l'altra millor nota de l'Institut Forat del Vent, també amb un 9,2 a la fase general, va aconseguir un 12,4 a la fase d'accés, tot i que de moment no ha fet servir aquesta nota. Landori, d'ascendència italiana, estudia Química i Química dels Materials a la Universitat de Bolonia. "Vaig fer la selectivitat per poder tenir una segona opció, però tenia clar que volia anar a Itàlia, ha estat una cultura molt present a casa i volia provar a estudiar allà", recorda. 

"En començar el batxillerat em volia orientar més cap a la biologia, però durant el curs em va agradar molt l’assignatura de química i és una carrera que t'obre moltes portes diferents", explica. Bolonia és coneguda per ser una ciutat amb un gran teixit universitari, "crec que l'experiència a Barcelona hagués estat molt diferent". 

Paula Gordillo, de l'Institut Banús, va obtenir un 9,16 a la fase general i un 12,5 d'accés al doble grau en Traducció i Interpretació i Llengües Aplicades (UPF). "Volia fer alguna cosa relacionada amb idiomes i els professors em van recomanar fer Traducció i Interpretació i, si treia bona nota, el doble grau amb Llengües Aplicades, i vaig decidir provar-ho", explica. "Pensava que serien carreres més teòriques, però veiem molts casos pràctics, m'ha sorprès positivament", celebra. 

"Pensava que el doble grau seria pitjor, que no tindria temps lliure, però són només dues assignatures més i com que hi ha temps entre classes ho porto bé", celebra. Gordillo explica que tot i l'exigència el doble grau és menys angoixant que el batxillerat, "et deixen molt de marge per fer els treballs i no tens deures cada dia". 

Nora Porras, també del Banús, va entrar a Comunicació Audiovisual (UAB) amb un 12,3 després de treure un 8,9 a la fase general. "En el moment de fer la selectivitat no sabia què fer, al final vaig acabar fent Comunicació Audiovisual perquè és una carrera semblant al batxillerat escènic que vaig cursar", explica.

"El grau és diferent del que m’esperava, però m’està agradant i m'està anant bé. M'he pogut relaxar més que durant el batxillerat i jo crec que això també fa que em vagi millor", assegura. Porras explica que la carrera és diferent del batxillerat, "hi ha la mateixa càrrega de treballs, però tenim més temps fer-los i hi ha menys exàmens". 

Una selectivitat diferent

Enguany les PAU se celebren en un context destacat, coincidint amb l'arribada del Papa Lleó XIV a Barcelona i una nova vaga educativa. Davant possibles afectacions de mobilitat, la Generalitat recomana arribar amb antelació i evitar desplaçaments innecessaris entre exàmens.

A més, aquesta serà la primera edició que es farà una prova pilot per detectar possibles dispositius electrònics i evitar ajudes il·legítimes als estudiants. La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, ha dit que Catalunya, com altres comunitats, busca "l'equitat" entre tots els alumnes a l'hora de fer els exàmens, i per això perseguirà possibles trampes amb sistemes electrònics.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris