Efectes de la Covid-19: el repte de la supervivència del comerç local

L’estat d’alarma pel coronavirus ha obligat a tancar els comerços locals dels sectors no essencials

És una evidència que els carrers de Cerdanyola del Vallès han quedat gairebé buits, donada la situació d’estat d’alarma i confinament. On més clara es veu aquesta buidor és a les persianes baixades dels establiments comercials i de restauració de la ciutat. Tal com resava l’anunci de l’associació Cerdanyola Comerç i Serveis, la ciutat ha quedat com si el comerç local hagués desaparegut i només es pogués comprar a plataformes digitals d’entrega a domicili.

“El sector del comerç està molt preocupat. Està en una situació al llindar del precipici. S’han tancat els seus fluxos d’ingressos i això significa que només té despeses”, explica l’economista i consultor en desenvolupament econòmic, Jordi Bacaria. De fet, segons l’últim estudi dirigit per Bacaria a la consultoria J3BTres, gairebé el 70% dels comerços catalans es mostren preocupats o molt preocupats per la situació.

 

És possible adaptar-se?

Davant el decret que obligava a tancar els establiments com bars i restaurants, el local Tempo Di Vino va decidir adaptar-se a la situació oferint repartir les comandes de vi a domicili. “Vam decidir mantenir la part de botiga fent repartiment a domicili, que està permès al decret de l’estat d’alarma. Hem fet quinze entregues en vuit dies”, explica en Juan. Tot i això, ara dubten sobre quina és la seva millor opció: mantenir l’entrega a domicili o acollir-se a un ERTO (Expedient de Regulació Temporal d’Ocupació).

El cas de Tempo Di Vino es veu reflectit en molts altres comerços a Catalunya. Segons l’estudi de J3BTres, el 44% dels comerços analitzats que es dediquen a vendre aliments han implementat el servei a domicili durant el confinament. A més, el 17% dels establiments de restauració que ha tingut en compte l’estudi també s’han sumat a les entregues a domicili.

Més info: Cerdanyola Comerç i Serveis impulsa un "directori de comerços a domicili" davant el confinament

L’àmbit de cada establiment determina si poden adaptar la seva activitat a l’estat d’alarma. En el cas de la Cristina, propietària de la botiga de roba infantil Nens i Nenes, ha hagut d’aturar completament la seva activitat: “Sóc autònoma i haver de tancar i no facturar suposa tirar d’estalvis. A més, en el nostre sector s’ha aturat la temporada de les comunions”. La cerdanyolenca també destaca que les mesures d’ajuts als comerciants han de començar per l’aturada de cobrament de la quota d’autònoms. “Ja han cobrat la del mes de març”, explica.

En una situació diferent es troba l’Òptica Florit. El servei de les òptiques es considera essencial dins el decret de l’estat d’alarma i, per tant, han de mantenir el servei. “Només obrim als matins però la facturació és molt baixa. Per seguretat no podem reduir les distàncies amb els clients i no podem graduar o posar lentilles. Per tant, només obrim per urgències com les piles dels audiòfons o si es trenca una ullera”, explica l’Olga, treballadora de l’òptica.

 

Suport per no enfonsar-se

 

La gran preocupació del comerç local cerdanyolenc és saber com superaran la crisi actual més enllà de l’àmbit sanitari. Per sortir de la crisi el menys damnificats possible, els comerciants demanen mesures pel moment actual i pel futur. Des de Cerdanyola Comerç i Serveis, el seu president, Xavi Olivé assenyala les peticions del comerç local cerdanyolenc: “Valorem positivament les darreres mesures de l’Ajuntament, però intentem fer força amb altres mesures com en l’àmbit de l’IBI, la negociació amb els llogaters, fer campanyes de potenciació del comerç un cop acabi l’estat d’alarma i crear una taula de crisi de comerç i restauració perquè els comerciants també puguin expressar-se”.

La supervivència del comerç local serà clau per la definició de les ciutats després de l’actual crisi sanitària. “La proximitat del comerç local és un valor afegit”, assenyala Olivé, qui també destaca la feina d’assessorament i informació que estan fent les associacions de comerç local.