Nova jornada de vaga parcial a Renfe dimecres 14 d’agost

Els treballadors i les treballadores demanen un augment de les taxes de reposició a la plantilla de l'operadora, el dret a la conciliació familiar i a la promoció interna i frenar externalitzacions

Aquest dimecres 14 d’agost els treballadors i treballadores de Renfe tornen a anar a la vaga parcial per reclamar un augment de les taxes de reposició a la plantilla de l'operadora, el dret a la conciliació familiar i a la promoció interna i per frenar l'externalització de serveis. La jornada de vaga, convocada per la CGT, es produirà entre les franges de dotze a quatre de la tarda i de les vuit del vespre fins la mitjanit.

Les aturades coincideixen amb l’inici del pont d’agost del dia 15, festiu a Catalunya i a la majoria de comunitats d’Espanya, i aquest és l’argument que  el Ministeri de Foment ha esgrimit per decretar uns serveis mínims del 50% en el cas de Rodalies, percentatge que s’eleva fins el 75% a les “franges d’hora punta”, i del 78% en el cas dels trens d’Alta Velocitat i Llarga Distància.

Potencialment, s’esperen andanes plenes i alguns trens saturats, per això es recomana als viatgers sortir abans de temps per arribar sense problemes a les seves destinacions finals. A nivell estatal, la mobilització suposa la cancel·lació de 325 trens, entre AVE i Llarga Distància, Mitja Distància i Mercaderies aquest 14 d’agost, segons es deriva de la Resolució que determina els serveis mínims de caràcter obligatori.

La segona de quatre aturades durant l’estiu amb serveis mínims polèmics

La d’aquest dimecres és la segona de les quatre jornades de vagues parcials convocades per la CGT durant l’estiu. Segons Renfe, el seguiment de les aturades del 31 de juliol va tenir un seguiment del 3%, amb la màxima afectació als trens de Rodalies. En canvi, la CGT va assegurar que la vaga va ser secundada pel 85%, i va criticar uns “serveis mínims abusius” del 40% a Rodalies i del 78% als AVE i tren de distància, que van impedir una “major participació” als treballadors.

D’altra banda, Foment ha defensat les mesures pel “col·lapse de les carreteres d’accés a les grans ciutats” en cas de restringir el servei de Rodalies, o el “perjudici que es causaria a l’excepcional nombre de viatgers que han reservat amb antelació els seus bitllets per aquestes dates”.

La resta de jornades de vaga estan convocades, també de 12 a 16 h i de 20 a 24 h, el 30 d'agost i l'1 de setembre, quan s’espera una mobilitat important degut al final de les vacances.

Les reclamacions dels treballadors i les treballadores

Segons denuncia el sindicat CGT, “els Ministeris d’Hisenda i Foment van aprovar taxes de reposició ridícules que no solucionen els problemes estructurals del Grup Renfe, mentre l’empresa manté una actitud d’intransigència”.

Aquest és, precisament, el principal motiu pel qual han convocat les mobilitzacions. Els treballadors i treballadores demanen “un augment de les taxes de reposició que condueixin a la millora dels serveis” que presten a la ciutadania.

D’altra banda, la CGT també denuncia la impossibilitat de complir amb l’esperit de la reducció de la jornada laboral setmanal a 37,5 hores davant la decisió de l’empresa d’aplicar-la diàriament amb una disminució de 17 minuts de la jornada de treball, en lloc de permetre fer-ho de forma acumulada, sumant dies lliures. Per això, demanen l’augment del dret a la conciliació familiar.

Un altre dels motius és “intentar posar fre a l’externalització de serveis”, i el sindicat posa com a exemple la prestació de serveis por part de Logirail que és una empresa ferroviària amb capital 100% públic”.