Una multinacional amb seu a Cerdanyola desenvolupa el disseny de la xarxa de monorail del Caire

Serà la xarxa de monorrail sense conductor més llarga del món

La multinacional d'enginyeria i tecnologia Sener, amb seu al Sincrotró Alba (Cerdanyola), ha dissenyat la nova xarxa de monorail del Caire, que amb 96 quilòmetres de via elevada, 35 estacions i dues cotxeres, serà la xarxa de monorail sense conductor més llarga del món i la segona més llarga en general.

El consorci format per les constructores Orascom i Arab Contractors ha confiat amb el grup Sener, en associació amb Shaker Consultancy Group, per a ser el dissenyador principal del projecte. La seva tasca es tracta, doncs, del disseny de l'estructura de guiat elevada i de l'arquitectura i els sistemes electromecànics per a les estacions i les cotxeres, així com de l'assegurament dels sistemes.

 

Un salt tecnològic gestat a Cerdanyola

Més d'una desena d'enginyers i enginyeres de la seu de Cerdanyola han participat activament en el disseny del projecte, ja sigui en el disseny de les estructures de les estacions o en el desenvolupament dels estudis d'acústica i vibracions, entre d'altres.

El projecte comprèn dues línies: la New Capital, que connectarà les noves àrees urbanes de l'est de la ciutat, com Nou Caire i la Capital Administrativa, amb 54 quilòmetres i 22 estacions, i estarà acabada el 2024; i d'altra banda, la 6th of October, amb 42 quilòmetres de longitud i 13 estacions, que prestarà servei a l'oest del Nil fins a Guiza i estarà conclosa el 2025

Segons el director de Consultoria i Noves Tecnologies de Sener, Xavier Pascual, "aquest projecte suposa un salt tecnològic en el transport ferroviari per tracció elèctrica i oferirà una alternativa segura, ràpida i no contaminant per a connectar l'àrea metropolitana del Caire transversalment d'est a oest". A més a més, "també facilitarà la mobilitat dels habitants i visitants de la ciutat, descongestionant el trànsit en oferir una alternativa eficient i sostenible de transport públic massiu" afegeix.

Està previst que el servei consti d'una flota de 70 trens sense conductor de 4 vagons fabricats per Alstom, proporcionant una capacitat de 45.000 passatgers per hora i sentit, amb una velocitat màxima de 90 quilòmetres per hora. En aquest sentit, Pascual afirma que es tracta d'un "desafiament tècnic, que una vegada resolt facilitarà el desenvolupament urbà i econòmic de la capital, ajudant-la a aconseguir un model de transport massiu sostenible i eficient".

 

El camí a seguir

Segons el director de Cosultoria i Noves Tecnologies de Sener, "l'evolució de les ciutats està afavorint l'adopció de models de transport massius eficients i compatibles amb la intermodalitat". Algunes de les ciutats que ja han implementat aquest sistema són Salvador de Bahia (Brasil) o Ciutat de Panamà.

A Barcelona, la línia 9 del Metro (tot i no ser un sistema de monorail) va ser en el moment de la seva inauguració la línia sense conductor més llarga d'Europa, i al voltant del 25% de la seva xarxa de metro ja funciona sense conductor, segons TMB. "En aquest sentit, és una de les més avançades", comenten des de Sener.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.