David González: "A Cerdanyola ens estem quedant a casa i estem sent solidaris"

Entrevista al portaveu del Comité d'Emergència de la ciutat

Davant la crisi del coronavirus i l'estat d'alarma a l'estat espanyol, Cerdanyola del Vallès s'ha adaptat a la situació de confinament i limitació de moviments per a la seva ciutadania. En termes locals, l'Ajuntament de Cerdanyola ha pres un seguit de mesures en l'àmbit econòmic, fiscal, social i de serveis. Per fer un repàs de les mesures preses i de com s'està vivint la situació a Cerdanyola, parlem amb el regidor i portaveu del Comitè d'Emergència, David González.



Com està vivint la ciutat la crisi del coronavirus?

Bastant bé i amb responsabilitat social. En aquests moments, el més important és fer cas i seguir les instruccions que ens diuen des del govern d'Espanya i des de les administracions sanitàries. Ens hem de quedar a casa. A Cerdanyola podem dir que, en línies generals, ens estem quedant a casa i estem sent solidaris.

S'estan complint les limitacions i recomanacions? Ja sabem d'una denúncia a un veí per passejar el gos massa lluny de casa.

Ens consta que en els darrers dies hi ha hagut queixes i advertències perquè la gent compleixi estrictament el confinament. Sobretot es van donar els primers dies, quan la policia va haver d'advertir persones que no s'havien pres seriosament la situació greu i rellevant que estem vivint. Independentment de les circumstàncies personals i de salut de cadascú, i sigui l'edat que sigui, és imprescindible que tothom ens quedem a casa. Només es pot sortir en situacions justificades com anar a treballar si no es pot teletreballar, anar a comprar o anar a la farmàcia.

Quins serveis s'estan prestant des de l'Ajuntament?

Es presten els serveis que considerem més bàsics i essencials. Evidentment, la Policia, que té una tasca importantíssima i ja l'estan desenvolupant. També, sense normalitat però amb continuïtat, es presten els serveis relacionats amb el manteniment i la neteja de l'espai públic: brigada, neteja, escombraries... També ho han fet de manera presencial les persones que formen part de l'Oficina d'Atenció Ciutadana. Hem determinat molt bé els torns i intentem tenir el mínim de persones que treballen a l'OAC. També hem controlat la quantitat de persones que poden entrar a l'OAC a fer qualsevol tràmit. Tots els usuaris que entren han de netejar-se les mans, mantenir una distància de seguretat. Hi ha un policia per vigilar però fins al moment no hem tingut cap incidència i tothom s'està comportant perfectament i amb molta empatia. Per a la resta de serveis s'ha aplicat el teletreball. Aquells que requerien assistència personal ara fan assistència telefònica. Qualsevol persona que s'apropi als serveis municipals trobarà el telèfon al qual pot trucar i els companys i companyes que treballen en aquests serveis els podran donar la mateixa assistència però de manera telefònica.

Ahir van anunciar mesures econòmiques en l'àmbit local. Amb quin objectiu les plantegen?

Amb diversos objectius. Per una banda, intentar complir i facilitar les instruccions dels pròxims dies perquè tots ens confinem i la gent pugui treballar des de casa. Per exemple, garantir que els companys i companyes de l'Ajuntament puguin estar a casa fent teletreball o que els usuaris i usuàries rebin els serveis. Per una altra banda, tenint en compte que les circumstàncies econòmiques són complicades durant aquests dies i segurament ho siguin més, intentem garantir l'equitat entre tothom i que no es generi un perjudici per tenir qualsevol servei contractat amb nosaltres. Serveis com les escoles bressol, Guiera, Xarau o impostos que teníem pendents de tramitar, es troben en pausa. No volem perjudicar ningú amb un cobrament econòmic que no seria corresponent amb el servei que s'està donant. Per últim, hem decidit implementar un pla de xoc amb una partida de 450.000 euros per a casos d'emergència i que l'Ajuntament pugui donar resposta a les situacions d'emergència social que vinguin derivades de les afectacions econòmiques tindrà aquesta crisi.

Més info: Les 7 mesures econòmiques de l'Ajuntament davant la crisi del coronavirus


L'alcalde ha anunciat que ha donat positiu en coronavirus i des del govern estan seguint el confinament. Com afecta això al treball del govern i la coordinació?

De moment ho portem bé i estem fent de la millor manera que sabem i podem. Com dius, l'alcalde ha donat positiu com a afectat pel coronavirus però es troba bé i està en una fase asimptomàtica. El que fem és treballar online i per teletreball amb reunions telemàtiques i fent ús de les moltes tecnologies que ens envolten. Intentem coordinar-nos en la distància perquè tant el govern, com les persones que treballen als serveis municipals i les que formen part del Comitè d'Emergència, estem confinats a casa. Fins al moment estem treballant molt coordinats.

Com valoren la resposta de la ciutadania?

Ho estan fent de forma molt solidària. Per una banda, perquè estan seguint totes les instruccions que s'estan donant i també per la solidaritat que hi ha entre els veïns i les veïnes de Cerdanyola. Cada dia a les 20 h s'escolten aplaudiments a qualsevol carrer. En aquests moments és important donar rellevància a aquests gestos perquè són molt especials. Independentment d'estar vivint una situació difícil que ens pot generar estrès i preocupació, aquesta solidaritat que ens fa veure el costat optimista. Des de l'Ajuntament volem agrair la feina de tot el personal sanitari, així com al personal de neteja, aquells que treballen al sector d'alimentació, els mitjans de comunicació i tothom qui està fent una feina encomiable durant aquesta crisi excepcional.