El ple municipal aprova la Zona de Baixes Emissions entre les crítiques de l'oposició

La Zona de Baixes Emissions de Cerdanyola està previst que entri en funcionament a partir de l'1 de juliol

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) a Cerdanyola serà una realitat aquest 2024. El ple municipal del 25 de gener ha aprovat inicialment l’ordenança relativa a la restricció de la circulació de determinats vehicles a la ciutat de Cerdanyola del Vallès amb l’objectiu de preservar i millorar la qualitat de l’aire que consta en l’expedient.

Segons va explicar la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez, la ZBE que ha proposat el govern del PSC "regula els drets i deures de les persones de Cerdanyola i té com a finalitat la preservació, protecció i millora de la qualitat del medi ambient". Martínez també va explicar com serà la ZBE, quines excepcions té i per quins carrers està delimitada.

Precisament, la zona delimitada va ser un dels objectes de crítica per part de l'oposició. El regidor d'Esquerra Republicana de Catalunya, Albert Turon, va lamentar que s'hagin quedat fora de la ZBE els carrers perimetrals, com la carretera de Barcelona (N-150), el carrer Santa Anna o l'avinguda Canaletes. "Cerdanyola serà un colador: si voliem controlar els accessos de la ciutat i no fem entrar els carrers perimetrals, perdem l’oportunitat de fer complir la normativa", va afirmar Turon.

El regidor d'ERC també va criticar que no es disposin de detectors municipals per a detectar la qualitat de l'aire i va posar en dubte de si "al govern li interessa tenir un impacte positiu o només es pretén complir amb la norma i que no ens sancionin". Finalment, Turon va anunciar votarien en contra i que des d'ERC presentaran al·legacions "per tal de millorar la ZBE que proposa el govern". 

En aquest sentit, la regidora de Mobilitat es va mostrar decebuda per la decisió del partit republicà i va explicar el motiu del perquè queden fora determinats carrers, com la carretera de Barcelona (N-150): "aquesta decissió ve donada per la manera de treballar conjuntament amb Ripollet".

El regidor del Partit Popular (PP), Álvaro Hernández, va comentar que es tracta d'una normativa molt restrictiva i classista, que no s'ha basat en critèris tècnics: "hem demanat un informe de la qualitat de l’aire i no hem rebut res"; i Ivan González va explicar que des de Guanyem estan d'acord amb el fons però no amb les formes. González no va posar en dubte la necesitat d’implantar la ZBE a Cerdanyola, però va assenyalar que "l’ecologisme sense lluita de classes només és jardineria, i això és precisament el que ens porta a veure un biaix de classe". 

Després de les acusacions del regidor del PP, Conchi Martínez va titllar de demagoga la seva intervenció, al·legant que "la ZBE que portarem a terme no és la sol·lució, sinó que és un instrument". Tot i això, el regidor de Junts per Cerdanyola, Joan Sánchez, va remarcar que amb aquesta mesura no es millorarà la qualitat de l’aire i que, per tant, "això ha de ser un punt de partida".

El regidor de VOX, Óscar Conde, va afegir que es tracta d'una mesura recaudatoria i no per lluitar a favor del medi ambient: "si realment fos tant dolent no restringirien la ZBE amb horaris"; i enmig del foc creuat de la sala de plens, el regidor d'En Comú Podem, Pedro Arco, va fer una consideració constructiva: "cal apostar per un model de mobilitat que millori el transport públic i connceti els pols de mobilitat entre el centre i la perifèria". L'Ajuntament ja ha avançat que enguany vol fer la renovació del contracte del transport urbà i ha assegurat que milloraran les línies i la flota d'autobusos.

 

Com serà la Zona de Baixes Emissions?

La ZBE del nucli urbà de Cerdanyola del Vallès estarà delimitada per la carretera N150 (Carretera de Barcelona), Av. Canaletes, Av. Guiera, C. Santa Rosa, C. de l’orenenta, C. Àliga, Av. Roma, C. de Serradegalliners, Ronda Serraparera, C. La Clota, C. Santa Anna i C. Can Pallarés. Bellaterra també tindrà la seva pròpia ZBE i comprendrà tota la seva extensió urbanitzada: delimitada pels accessos de l’AP7, Camí Antic de Sant Cugat a Sabadell, la BV-1414 (Carretera de Bellaterra) i el C. de la UAB.

Aquesta mesura, però, no serà efectiva durant tots els dies de la setamana ni tampoc durant les 24 hores del dia. La ZBE s'aplicacarà tots els dies laborables, de dilluns a divendres, en horari de 7.00 a 20.00 hores. De manera que els caps de setmana no entren dins l'horari de la ZBE. 

Tot i que les mesures són per a tothom, hi ha una sèrie d'excepcions que faran que alguns dels vehícles contaminants no estiguin afectats per a aquestes excepcions

  • Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR);
  • Vehicles que presten serveis d’emergència i essencials;
  • Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic;
  • Vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE i que no estiguin identificats a la base de dades de la Direcció General de Trànsit.

 

A més a més, amb caràcter excepcional, i per raons d’interès general, es podrà autoritzar l’accés a la ZBE mitjançant una resolució motivada de l’alcalde. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.