González: “L’objectiu és aconseguir el màxim nombre d’escoles possible sense fibrociment”

El TOT entrevista al regidor d'Educació, David González

Coincidint amb l’inici del curs escolar, el TOT entrevista al regidor d’Educació, David González (PSC) qui viurà el seu primer curs dins el govern cerdanyolenc.

 

Com es presenta el curs des de la regidoria d’Educació?

La primera novetat és que jo sóc nou en un càrrec polític com a responsable de la regidoria d’Educació i, per tant, tinc la sort que el curs es presenta amb moltíssimes ganes i moltíssima il·lusió. Tenim moltíssimes ganes de començar a treballar projectes que ja estan en marxa, projectes que han quedat pendents i molts projectes nous que ens agradaria començar a encetar al llarg d’aquest mandat. És difícil parlar de temes que puguin arribar durant aquest curs, però ens agradaria començar-ho a desenvolupar a partir de 2020 i que puguin materialitzar-se a partir dels pròxims cursos.

Una de les notícies de l’estiu ha estat el desamiantat a l’escola Carles Buïgas, l’escola Bellaterra i l’escola Serraperera. Ja s’han acabat els treballs de desamiantat?

Hem estat en tot moment en contacte amb serveis territorials perquè les reformes de manteniment i infraestructura les realitza la Generalitat de Catalunya, que és qui té les competències. Des de l’Ajuntament vam intentar que quedés tot preparat per començar el desamiantat a principis d’agost i malauradament no ha estat així i ara mateix s’estan fent obres. Hem insistit perquè les obres estiguin acabades i el Departament d’Ensenyament ens han dit que el dia 12 totes les escoles estaran preparades per començar el curs amb normalitat. Des de l’Ajuntament hem col·laborat amb l’empresa que es dedica als serveis de neteja perquè les escoles comencin el curs amb normalitat. Hem fet una mica més del que ens tocaria per assegurar aquest objectiu.

Queda alguna escola amb amiant a Cerdanyola? 

Ara mateix no sabria dir a quines escoles exactament, però és possible que encara quedi fibrociment a algunes teulades. Durant molt de temps es van fabricar diferents infraestructures amb fibrociment. Un dels objectius que tenim durant aquest mandat és poder saber exactament el catàleg d’edificis que poden tenir restes de fibrociment i actuar perquè al llarg d’aquests quatre anys podem aconseguir el màxim dels centres educatius sense fibrociment. Aquesta no és una competència de l’Ajuntament, però també ens agafem aquesta iniciativa perquè precisament el Parlament de Catalunya, a partir d’una moció del Partit Socialista, va aprovar el fet que la Generalitat en un termini de fins a deu anys posés en marxa un procés per desamiantar totes les escoles on hi havia restes de fibrociment.

Des de l’Escola Bellaterra s’han mobilitzat amb insistència per aconseguir que s’arreglin els lavabos i les graderies del pati. Es donarà solució a aquest tema?

Tornant a la qüestió de les competències de fer aquestes obres, és la Generalitat qui s’ha de fer càrrec de la reforma. Tot i això, entenent que la situació afecta la salut pública dels infants, l’Ajuntament ha fet intervenció d’urgència per dignificar i per reparar un mòdul dels lavabos de l’Escola Bellaterra. Actualment n’hi ha tres, però hem reformat un perquè és l’únic que ens deixava la llei i perquè no podíem superar un límit de pressupost. Aquesta actuació s’ha fet perquè els infants puguin començar el curs amb uns lavabos dignes que puguin utilitzar. Alguns pares ens havien comentat que els seus fills no anaven al lavabo a l’escola perquè els hi resultava incòmode.

Per tant, l’Ajuntament ha hagut de fer una tasca que havia fet la Generalitat?

Correcte, l’Ajuntament ha fet una intervenció pròpia que hem pagat nosaltres de forma urgent. Després d’això, caldrà una tasca política perquè la despesa d’aquesta reforma pugui repercutir a la Generalitat de Catalunya, que és qui té la competència i els diners per fer aquest tipus d’obra.

Durant el curs passat, des del teixit social i comercial de Les Fontetes es van demanar actuacions per acabar amb la segreració escolar a l’escola del barri. Quina resposta donen?

És un tema que ens preocupa i sobre el qual volem actuar. Ens hem reunit amb el centre i l’AMPA de Les Fontetes per tractar aquest tema. Estem convençuts que el programa educatiu i el professorat de l’escola Fontetes és d’una qualitat excepcional. Però alhora existeix aquesta realitat social de la qual parles. Ens agradaria poder actuar perquè Cerdanyola té una realitat molt concreta quant a immigració i diversitat de col·lectius i això ens enriqueix. Hem de conviure tots i aquesta ha de ser una oportunitat de què les escoles tinguin a la seva disposició un reflex de la ciutat. Ens agradaria que l’escola recuperés les línies que ha anat reduint des de fa uns quants anys.

 

Aquest curs s'haurà de definir el futur de la gestió de les escoles bressol. El govern té clar quin model vol? 

Al ple vam dir que ens donaven temps fins a setembre-octubre per prendre una decisió definitiva i consensuada amb la majoria de grups municipals. Ara mateix s'estan fent dues coses: Per una banda, hem agafat l'expedient de la proposta de l'anterior govern per passar a la gestió directa de les escoles bressol, i per una altra, estem mirant l'antic expedient que planteja licitar el servei a una empresa externa. Estem comparant quines són les diferències. La nostra idea era tornar a licitar perquè portem cinc pròrrogues del contracte i els centres comencen a notar la situació. Tot i això, ens hem trobat una proposta de gestió directa que no era únicament una proposta política sinó que és una opció que han treballat els serveis de l'Ajuntament. Per respecte a aquesta feina, volem comparar i després decidir quin és el model que ens sembla la millor opció. 

 

Quines són les seves principals preocupacions com a regidor d’Educació?
Una és l’assetjament escolar. L’educació a nivell municipal és la primera part de l’administració que coneix perfectament la realitat social i escolar de forma més propera, per tant, pot facilitar trobar solucions Volem encetar un nou protocol d’actuació perquè totes les escoles estiguessin coordinades i en contacte amb l'alumnat i l'Ajuntament. L’objectiu és complir amb l’agenda 2030 que planteja que no existeixin casos d’assetjament i de bullying a les nostres escoles. També em preocupa l’estat de les instal·lacions dels centres educatius. Estan envellides i s’han d’actualitzar. També ens agradaria aprofundir en el tema del CIAD, el Consell d’infants i adolescents. Pensem que és una iniciativa molt bona però tenim la sensació que no se li ha donat utilitat. També volem que els joves coneguin millor la ciutat on viuen potenciant el coneixement de la història de Cerdanyola, el patrimoni i iniciatives com la bicicletada.