Montserrat González: "La clau és anar tots a una i que el projecte sigui de tothom"

Entrevista a Montserrat González, directora del Col·legi Montserrat

En la passada edició de la Nit de Cerdanyola Empresarial, el Col·legi Montserrat va ser guardonat amb el Premi a la Responsabilitat Social Corporativa. A més, recentment, la seva directora, Montserrat González, ha rebut el reconeixement de la Nit Solidària del Rotary Club.

Van rebre el Premi per la Responsabilitat Social Corporativa, però entenc que una escola ja té, per definició, una responsabilitat social.
Exacte, el que comentes ja entra dins el programa de curs, però anem més enllà. Inculquem als alumnes que també han de sortir fora i veure. Això ho treballem especialment amb els més grans col·laborant amb associacions de Cerdanyola i amb activitats solidàries. Per exemple, fan treball voluntari amb l'Associació de familiars i malalts d'Alzheimer i també amb el Menjador Solidari i el Banc d'Aliments de l'església evangèlica. També col·laboren molt quan es fan activitats puntuals de recollida d'aliments, joguines o roba.

L'escola sempre ha tingut aquest vessant solidari?
Sí, perquè en els seus inicis, ara fa 60 anys, Cerdanyola era petita i hi havia un vincle natural entre l'escola i el veïnat. Amb el temps això es va anar perdent i fa 15 anys vam decidir que ho havíem de recuperar amb aquestes col·laboracions.

Com s'impliquen els alumnes?
S'impliquen molt, sobretot els alumnes d'ESO. Amb ells ja es pot parlar com a adults. No és cert que els joves no s'impliquin, som els adults qui no els deixem fer.

Què els hi aporta participar en aquestes activitats?
Com a persona els hi aporta molt, i així ens ho fan saber. Ara valoren molt més el que tenen perquè coneixen les mancances i les necessitats que tenen altres persones. També estan més contents amb ells mateixos i senten satisfacció quan fan alguna cosa que altres els hi agraeixen.

També remarcaria que aquests treballs solidaris es fan amb entitats de Cerdanyola.
Pensem que és important que els nens s'arrelin al lloc on viuen i sempre treballem que coneguin la història, tradicions i costums de Cerdanyola. Volem que els alumnes vegin que aquestes coses també passen al costat de casa i als seus veïns.

Com ho reben les entitats?
Ens ho agraeixen moltíssim. A més, tenint en compte que la gent que treballa en aquestes entitats també són voluntaris. Per exemple, l'Associació de familiars i malalts d'Alzheimer ens va fer un agraïment públic que ens va fer sentir molt contents.

 

"L'escola va començar com una necessitat d'ensenyament a Cerdanyola. Als anys 40 no hi havia molta oferta educativa a Cerdanyola"


 

Parlem de l'actual Col·legi Montserrat, però l'escola té una història llarga.
L'escola va començar com una necessitat d'ensenyament a Cerdanyola. Als anys 40 no hi havia molta oferta educativa a Cerdanyola. Aleshores, la meva mare i la meva tieta, que en aquella època eren dues noies molt joves, van decidir estudiar magisteri i van començar fent classes particulars a casa. Amb el temps es van adonar que tenien molts alumnes i es van atrevir a fundar una petita escola. L'horari era molt tancat perquè estudiaven nens que alhora treballaven. L'escola va anar creixent i l'any 1966 l'edifici els va quedar petit i es van haver de traslladar a l'edifici on estem ara. L'any 2000 vam incloure l'ESO i hem hagut d'anar ampliant l'espai.

Teniu previsió de seguir creixent?
En nombre d'alumnes no, ja en tenim 700! Tampoc inclourem Batxillerat, tot i que ens ho han demanat. Creixerem fent més activitats.

Quin és el primer record que tens de l'escola?
Jo vaig néixer a l'escola! (Riu). Tinc molts bons records de l'escola. Als inicis estava en una torre d'estiueig al carrer Gran Via i allà passava tot el dia i tots els mesos de l'any. El col·legi no tancava a l'estiu i quan arribaven els estiuejants per mi era com una festa.

Quina diries que és la clau per mantenir una empresa familiar, com és l'escola, durant 60 anys?
La família no faria res sense l'equip humà que hi ha a l'escola. Es tracta d'anar tots a una i que el projecte sigui de tots. Quan un té un mal moment, la resta de l'equip el supleix. El projecte és de qui el va fundar, de qui el va seguir i d'aquells que estan dia a dia tirant endavant.
Quins projectes socials teniu en marxa?
A banda de les col·laboracions que hem comentat, aquest any estem treballant a tots els cursos un monogràfic titulat 'Cuidem el món'. Parlem del canvi climàtic, ecologia i reciclatge, i organitzem activitats perquè els alumnes es relacionin entre ells i aprenguin de forma interactiva. Han fet intercanvis d'objectes i, pròximament, farem una sortida per la ciutat i per Collserola per recollir la brossa que no hauria de ser allà.