La nova realitat a l'escola i l'emoció de la tornada centren l'inici del curs escolar

10.023 alumnes han tornat a les aules sis mesos després

Sis mesos després, l'alumnat de Cerdanyola del Vallès s'ha retrobat als centres educatius dins d'un mar de canvis i noves realitats que han marcat l'inici del curs escolar a la ciutat. Sense incidències destacables, les escoles i instituts van obrir portes, aquest dilluns 14 de setembre, seguint les mesures de prevenció i seguretat davant el coronavirus.

Noves portes d'accés, fileres estrictes per entrar al centre, gel hidroalcohòlic a totes les mans, entrades esglaonades... Aquestes són algunes de les mesures que es van poder veure durant el primer dia de curs a les escoles de Cerdanyola, i que se seguiran aplicant si el Departament d'Educació no diu el contrari. 10.023 alumnes han tornat a les aules portant mascareta i sense poder tenir contacte físic amb els seus professors.

Segons apunten des de l'Ajuntament de Cerdanyola, el curs ha començat sense incidències a tots els centres de la ciutat. Des de l'Escola Municipal La Sínia, el seu director Xavier Devesa, afirma que el balanç després del primer dia és positiu: "Veure arribar els infants amb l'alegria i la il·lusió que demostraven, compensa tot l'esforç que hem estat fent fins avui per poder tornar a començar un nou curs que no sabem què ens presenta".

La preparació per arribar fins a aquest primer dia ha estat plena d'incerteses, canvis de darrera hora i esforços per part dels equips docents i directius dels centres públics i concertats de la ciutat. "No hem tancat en tot l'estiu per poder preparar-nos per l'inici de curs", explica la directora del Col·legi Montserrat, Montse González. Des de l'escola cerdanyolenca fan un balanç positiu del primer dia de curs i destaquen la imaginació que han hagut d'aplicar per adaptar el centre. Alhora, reivindiquen la manca d'ajuts i concreció per part del Departament en tot el procés d'adaptació per a la reobertura. En el seu cas, han rebut el reforç d'un docent més.

En el cas de l'Institu Banús, que enguany estrena el Batxillerat Artístic, el Departament d'Educació ha incorporar 3 professors i s'ha ampliat a jornada completa un docent que treballava a mitja jornada. Aquest fet i la tasca d'adaptació del centre han permès que puguin reduir ràtios en bona part de les classes. 

 

Adaptacions continuades

Durant les primeres dues setmanes de curs, l'alumnat major de sis anys haurà de portar mascareta a l'aula. Tot i que la mesura és una novetat dins els centres, molts infants i joves ja s'han acostumat a l'ús d'aquesta peça. "Molts alumnes ja ho tenen interioritzat", explica el director de l'Escola La Sínia. A l'escola municipal valoren positivament l'actitud de l'alumnat però abans de començar amb les classes ordinàries, durant tota la setmana seguiran fent dinàmiques de retrobament i treballaran els nous hàbits als quals s'han d'acostumar els alumnes dins el centre. A finals de setmana el claustre valorarà com s'estan adaptant els infants i decidiran si ja poden començar amb el temari. Per la seva banda, la directora de l’Institut Banús, M. José Blasco, destaca les necessitats emocionals dels alumnes i espera que es trobin fòrmules que millorin la relació entre alumnes i professors.

Així, els centres educatius són conscients de la necessitat d'adaptació ràpida que necessitaran si la situació canvia. Al Col·legi Montserrat, per exemple, han augmentat la xarxa wifi per si cal tornar a fer classes en línia. A l’Institut Banús han iniciat el curs adaptats a la docència telemàtica perquè tenen alumnes que no han pogut incorporar-se el primer dia de classe perquè estaven confinats pels protocols de la Covid-19. La directora de l'institut cerdanyolenc es mostra positiva davant reacció de l'alumnat a les noves mesures, però es preocupa per la viablitat del centre si s'han de confinar els professors: "El problema arribarà si cauen els professors. La Generalitat ha anunciat que enviaran substituts, però no sabem si seran suficients". 

Una classe d'infantil de l'Escola Saltells abans d'entrar a l'aula. FOTO: Mónica gm

Una classe d'infantil de l'Escola Saltells abans d'entrar a l'aula. FOTO: Mónica GM

 

10.023 alumnes matriculats

D'aquests, 422 infants ho fan a les escoles bressol i llars d’infants, 5.404 ho fan a les escoles d’infantil i primària, 3.954 joves ho fan als instituts i 243 nens i nenes comencen el curs en centres d’educació especial. 

"El nostre gran objectiu és que els infants de la ciutat iniciïn el seu curs amb la màxima seguretat possible", ha afirmat l'alcalde Carlos Cordón a través de les seves xarxes socials. Per això, explica que des de l'Ajuntament s'han ampliat les franges horàries de neteja i desinfecció dels centres i l'aportació de gel hidroalcohòlic i desinfecció de tots els centres públics de la ciutat. 

"Aquests dies també molts veïns i veïnes de Cerdanyola inicien la seva etapa laboral després d'unes vacances diferents i entre totes i tots hem de garantir que aquesta tornada sigui el més segura possible", assegura l'alcalde. Així, també ha aprofitat per recordar que, malgrat que la situació de contagis a Cerdanyola es mantingui estable, els ciutadans han de seguir "amb la guàrdia alta". 

 

Insensificació de la neteja

L'Ajuntament de Cerdanyola ha anunciat que ha augmentat els recursos destinats a neteja en els centres dels quals és responsable del manteniment. És a dir, tots els centres públics de primària, el CEE Jeroni de Moragas i l’escola d’adults L’Alzina. "Es preveu l’augment d’efectius en la neteja de centres, per tal de poder complir les indicacions del Departament d'Educació pel que fa a la neteja d'espais d'ús comú i elements concrets (baranes, poms i lavabos)", apunta el consistori, afegint que a partir del dia 14, "tots aquests centres disposaran d’una persona extra de neteja en la franja horària lectiva".

D'altra banda, l'Ajuntament indica que han comprat polvoritzadors de gel desinfectant, gel hidroalcohòlic, dosificadors, paper de cel·lulosa i papereres de pedal per a cada aula "donat que el Departament d'Educació no dotarà els centres de material de desinfecció ni de gel hidroalcohòlic suficient". En els centres de secundària el manteniment és responsabilitat del Departament d’Educació, i són els mateixos centres els que es fan càrrec de la compra d’aquest material de protecció i del reforç del personal de neteja.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.