Passejada fins a la font de Sant Pau: una ruta a peu per Collserola

La xarxa de rutes del Parc Natural de Collserola ofereix un itinerari de mitjana dificultat des de l'àrea de lleure amb barbacoes de can coll

L'àrea del Parc Natural de Collserola presenta diversos itineraris que travessen les més de 8.000 hectàrees de superfície verda. Sis d'aquests es concentren per Can Coll, una de les zones d'accés directe des del barri de Montflorit de Cerdanyola del Vallès. La ruta fins a la font de Sant Pau és de les més curtes, de dificultat mitjana i visita una font perduda durant dècades i recentment redescoberta. És important extremar les precaucions en cas de precipitacions

Itinerari circular a Can Coll

La passejada té una durada aproximada d'1 hora i 10 minuts i recorre 4,1 quilòmetres fent un circuit circular que comença i acaba a l'àrea de lleure de Can Coll.

Ruta fins a la Font de Sant Pau. FOTO. Google Maps

L'inici és a la parada d'autobús prenent el camí amb cadena que voreja per l'esquerra l'àrea de Can Coll, en direcció a Can Cerdà. Es pot veure llavors una resclosa que té llenties d'aigua, una planta aquàtica singular, just abans de travessar el Torrent de Can Cerdà que queda a la dreta. El camí transcorre entre alzines i roures en un ambient ombrívol i al llarg del torrent es poden observar diferents arbres de ribera: oms, àlbers, pollancres, gatells i avellaners.

Tot seguit es baixa per un corriol que es troba a la dreta, en direcció a Flor de Maig. Es passa el torrent entremig d'una bardissa i s'enfila per una senda relliscosa de roca pissarrenca. Més amunt, cal creuar la carretera i desviar-se a la dreta per arribar a l'entrada del recinte Flor de Maig. Després es continua per la pista que puja sota la torre elèctrica, i a pocs metres, un trencall a la dreta porta al sot frescal de la Font de Sant Pau.

Passejada per can coll. FOTO. Arxiu del Parc Natural de Collserola

Per tornar al punt d'inici cal agafar les escales i girar a la dreta, cap a Can Coll. Després de caminar per una pineda atapeïda on molts brucs moren per manca de llum, s'arriba a una franja de terreny assolellada i gairebé sense sotabosc, un tallafocs. Després, el camí es desvia a l'esquerra on abunda vegetació com brucs, llentiscles, aladerns de fulla estreta i estepes.

El camí continua remuntant suaument fins que es troba el recinte i la bassa de Can Coll, a la dreta. Després, una baixada de 15 minuts per una pista condueix a la carretera, i a mig camí, s'arriba a una gran clariana. En aquell punt cal agafar el camí de la dreta, que fa un gir de prop de 180 graus. Algunes figures que es troben al voltant del camí demostren que en aquesta zona de Can Coll hi havia conreus antigament.

La font de Sant Pau

La Colla dels Dimarts va redescobrir el 1997 la Font de Sant Pau després d’haver estat perduda i soterrada durant dècades. Va ser restaurada pel Consorci del Parc Natural al 1998 a partir de les restes descobertes, fotografies i documentació antiga. Les reformes van configurar un àmbit d’estada limitat per un mur de formigó, un paviment de fusta calada i la recuperació del banc existent.

La deu d’aigua natural es va substituir per aigua potable de xarxa. Per accedir a l’espai i poder-lo incloure en els itineraris es va construir una passera de pedra llicorella que permet creuar el torrent i una escala de fusta.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.