Els Mossos d'Esquadra han desarticulat una organització criminal que hauria realitzat centenars de furts a l'any a les àrees de servei de l'AP-7. La zona d'actuació dels criminals anava des de la Jonquera fins a Tarragona i, en els 50 fets que s'han resolt, haurien obtingut 150.000 euros en només sis mesos.
En concret, els Agents de la Policia de la Generalitat- Mossos d'Esquadra de la Unitat Operativa de Mobilitat de la Divisió de Transport va detenir 15 persones d'origen kosovar, el 6 de juny, a Castelldefels, Badalona, Barcelona i Vilanova i la Geltrú. Aquests sostreien objectes de valor i diners de l'interior de vehicles estacionats després de distreure els seus ocupants. L'excusa que feien servir era dir que tenien la roda punxada i simulaven que els ajudaven.
Ara, els detinguts estan acusats de ser presumptes autors dels delictes de furts, contra la seguretat del trànsit, falsificació documental i un robatori amb intimidació. Durant l'operació, un dels detinguts va ser alertat de l'operatiu policial i es va escapolir per l'autopista sentit València, després d'un llarg seguiment policial que va acabar amb la seva detenció a Vilanova i la Geltrú.
Segons informa el cos de seguretat, els detinguts, gairebé tots multireincidents, acumulen centenars d'antecedents policials i alguns dels membres, ara detinguts, ja actuaven l'any 2013 quan els Mossos d'Esquadra els van detectar i detenir en diverses ocasions i operatius policials. La investigació, que s'ha allargat gairebé 6 mesos i que ha comptat amb la col·laboració de l'empresa Abertis autopistes, es va iniciar a finals de l'any passat quan els mossos van tenir coneixement que s'havia produït un furt de 27.000 euros a l'AP-7 al km 120.
Organització especialitzada
Després de mesos de cerca, els investigadors acrediten que els detinguts tenen un grau d'especialització molt elevat, perfeccionat al llarg dels anys i amb rols definits i quatre cap d'organització. Quant a les víctimes, indiquen que les escullen majoritàriament d'origen estranger, per les grans quantitats de diners que acostumen a portar perquè estan de vacances.
L'organització desarticulada treballava amb una forta base establerta a Catalunya i aprofitaven per actuar la temporada d'estiu en què hi ha una major afluència de persones estrangeres a les autopistes. Posteriorment, per evitar que la policia els detingués abandonaven el país durant un temps i continuaven actuant en altres països. Així mateix, tots els detinguts utilitzaven documentació falsificada de forma habitual per identificar-se quan eren detectats per agents de policia, així com per llogar els vehicles.
Dels investigats que formen l'organització criminal, només 6 d'ells tenen domicili estable a Espanya. Aquests han pres mesures de seguretat molt avançades per evitar ser detectats i seguits. La resta s'allotjaven de forma temporal, durant el període que s'organitzaven per cometre els furts, a Catalunya en diversos hostals i hotels de diferents poblacions.
Modus operandi: "punxarodes"
El grup actuava de dues maneres per abordar les seves víctimes. D'una banda, el modus operandi utilitzat pels autors era la modalitat de "punxarodes", que consisteix que els autors punxen una roda al vehicle de la víctima i el segueixen fins que la víctima s'atura al voral. Tot seguit, els autors també s'aturen i sostreuen els objectes de l'interior del vehicle. En altres ocasions, ja no els calia punxar la roda del vehicle de les víctimes. Simplement, una vegada que havien detectat el vehicle que volien assaltar, el feien aturar fent indicacions com si tinguessin un problema al vehicle. Una vegada aturats i amb l'excusa de prestar auxili, els autors distreien les víctimes mentre aprofitaven per sostreure els objectes de l'interior del vehicle.
Els detinguts, amb diversos antecedents a diferents països d'Europa com França, Alemanya i Itàlia, utilitzaven vehicles de gamma alta per garantir una fugida ràpida després de cometre els fets o per fugir de la policia en cas de ser descoberts. Fins ara, els investigadors han pogut implicar-los en una cinquantena de fets comesos en els 6 mesos que ha durat la investigació en què haurien obtingut més de 150.000 euros de benefici en metàl·lic, divisa estrangera i objectes de valor com joies o electrònica.
Quant al moviment dels diners, els mossos han constatat que els investigats han fet transferències econòmiques de petites quantitats però periòdicament per valor de més de 30.000 euros en el període investigat. Un cop els mossos els van detenir, el 6 de juny, en el marc de 5 entrades i registres consecutius, una a Castelldefels i quatre a Barcelona es van localitzar 15.000 euros en efectiu, divisa estrangera de diferents països, com ara slotys de Polònia, ariarys de Madagascar, bolívars de Bolívia, pesos argentins, lliures esterlines, dòlars americans, dòlars canadencs, levas de Bulgària, leus de Romania i francs suïssos.
També es va localitzar documentació d'ingressos monetaris a tercers per valor de 12.000 euros, joies, bosses de mà presumptament sostretes i objectes d'electrònica tipus telèfons mòbils, càmeres fotografia i documentació dels membres de l'organització falsificada.
Els quinze membres del grup detinguts van passar a disposició judicial el 8 de juny. El jutge va decretar llibertat amb càrrecs per tots ells amb diferents mesures cautelars, i va decretar ordres d'allunyament de 200 metres de l'autopista AP-7 sense limitació territorial per a dotze d'ells. La investigació, però, continua oberta i no es descarten noves detencions.
Desarticulem l'organització criminal que acumulava més robatoris a l'AP7 a turistes distraient-los o pel mètode del punxa-rodes https://t.co/OMfgZ6tghn pic.twitter.com/sw2OS0Z2ZY
— Mossos (@mossos) 11 de junio de 2018