Participació ciutadana: dret o privilegi?

Artícle d'opinió de Míriam Robles, presidenta de Refem el Centre Direccional

En el pas del govern tradicional a la nova governança ens han explicat que la participació ciutadana és un dret que tenim totes les persones en la presa de decisions públiques. És una eina poderosa que, acompanyada per la transparència, millora la relació entre l’administració i la ciutadania.

N’hi ha molts de processos participatius: des de la definició d’un petit espai públic, fins a d’altres que afecten a tota la ciutat. Però has format part mai de cap procés participatiu? T’has sentit una persona apoderada o pel contrari t’has decebut amb el resultat?

Un dels projectes que ha gaudit de participació ha estat el Pla Director Urbanístic del Centre Direccional. Per alguns un problema, per a d’altres un guany, per a tots una oportunitat. La problemàtica, en aquest cas i en tots, es basa en que els interessos sempre són diferents per a cadascú de nosaltres. I aquí recau el repte de la participació: escoltar.

El neguit principal de gran part de la ciutadania era la defensa del medi i la salut pública i podem dir que, en acabar tot el procés, la gran majoria de nosaltres no ens vam sentir representats. El motiu? No ens vam sentir escoltats. No hi va haver un retorn de la nostra participació, el que s’ha traduït en un projecte que no ha modificat aspectes fàcilment millorables si hagués existit la voluntat real d’escoltar.

Arribats en aquest punt, sembla que el nostre dret passa a ser un privilegi quan, per defensar el que considerem coherent i un principi bàsic a favor de l’interès públic i el bé comú, hem de fer una inversió de milers d’euros perquè els mateixos que van redactar el pla, fent veure que escoltaven, escoltin de veritat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.