Representants de grans empreses, del Consorci del Parc de l’Alba, l’Ajuntament i Cerdanyola Empresarial durant la reunió sobre mobilitat celebrada a la seu de Natura Bissé. FOTO: Cerdanyola Empresarial.

Economia

Les grans empreses reclamen respostes de mobilitat per al Parc de l’Alba

Cerdanyola Empresarial reuneix Ajuntament, AMB i Consorci per abordar el futur dels accessos, el bus, el tren i les connexions viàries

Com es mouran els futurs residents i els milers de treballadors previstos al Parc de l’Alba? Cerdanyola Empresarial va reunir el 22 d’abril representants de grans empreses associades per abordar un dels grans reptes del creixement de Cerdanyola: la mobilitat. A la reunió, celebrada a la seu de la multinacional catalana de cosmètica Natura Bissé, al Parc de l'Alba, hi van participar l’alcalde de Cerdanyola i vicepresident de Mobilitat i Infraestructures de l’AMB, Carlos Cordón, i el director del Consorci Urbanístic del Parc de l’Alba, Jordi Sánchez Escrigas.

El Parc de l’Alba preveu acollir, quan estigui completament desenvolupat, uns 15.000 nous residents i 30.000 treballadors. Segons va exposar Sánchez, això pot generar fins a 179.000 desplaçaments diaris. Per això, el planejament incorpora un estudi de mobilitat generada i un paquet d’actuacions que s’hauran d’anar desplegant a mesura que avanci la urbanització.

Busos, carrils segregats i intermodalitat

El Consorci preveu fomentar la mobilitat sostenible dins del Parc amb carrils bici i vials reservats per al bus, compatibles amb el futur Bus Ràpid de Catalunya (BRCAT) i amb el projecte del TramVallès entre la Llagosta i la UAB. També hi ha previst un intercanviador d’autobusos regionals al costat de l’estació de Cerdanyola Universitat i un aparcament d’intercanvi (park&ride) per connectar cotxe i transport públic.

L'Apunt


El Parc de l’Alba reserva espai per al futur TramVallès, un projecte de tramvia metropolità plantejat des de fa més de dues dècades per connectar la UAB amb municipis com Sabadell, Terrassa, Ripollet o Cerdanyola. Tot i que continua sense calendari ni finançament, el projecte ha reaparegut en el debat polític arran de l’acord de pressupostos de la Generalitat entre PSC i Comuns, centrat sobretot en estudiar la connexió Terrassa-Sabadell-UAB. El traçat històric per Ripollet i Cerdanyola queda, de moment, fora de les prioritats plantejades públicament.

 

 

En la reunió entre administració i empresaris, Sánchez va explicar que ja hi ha un conveni amb l’AMB perquè aquesta assumeixi la gestió dels autobusos al Parc de l’Alba i ampliï el servei segons les necessitats. Cordón va vincular aquesta estratègia amb el nou servei de bus urbà de Cerdanyola, estrenat aquest abril, que amplia recorreguts al Parc de l’Alba, Bellaterra i altres punts de la ciutat.

FGC, R8, R1 i túnel d’Horta

En l’àmbit ferroviari, el planejament reserva sòl per fer arribar els Ferrocarrils de la Generalitat al sud de l’AP-7. La proposta inclou allargar la línia que arriba a la UAB, construir una estació al costat de Cerdanyola Universitat —connectada amb l’R8— i una altra al final de la rambla del Castell. En un escenari més ambiciós, Sánchez va apuntar que caldria allargar la línia fins a Barcelona amb el túnel d’Horta ferroviari.

Més info: L'Ajuntament de Cerdanyola s'afegeix al manifest en favor del túnel d'Horta

També es van posar sobre la taula altres actuacions: el perllongament de l’R1 fins a la UAB, la millora de l’R8 entre Mollet, Cerdanyola Universitat i el Baix Llobregat, i un túnel a Montcada que permetria reduir temps de trajecte a l’R4.

Més info: Transports sotmet a informació pública l'estudi sobre el salt de moltó a Cerdanyola

El futur incert del bus interurbà

Cordón va situar el 2028 com una data clau, perquè era quan havien de finalitzar els contractes de bus interurbà gestionats per la Generalitat i passar a mans de l’AMB. L’alcalde va explicar que l’AMB treballava en un pla de servei que inclouria el desdoblament de l’E3 —la línia Sagrera-UAB— perquè passés per Canaletes, el Parc Tecnològic, el Parc de l’Alba i la UAB.

Després de la trobada, però, la Generalitat va anunciar que allargarà sis anys les concessions dels busos interurbans, fins al 2034, a canvi de renovar flota i millorar freqüències. El pla de xoc inclou línies que afecten Cerdanyola i la UAB, com l’E3, l’A4, la B7 i la 648.

Més info: Aprovada la inversió per millorar diverses línies de bus interurbà

Més info: Bus interurbà: la Generalitat retarda el nou mapa i el món local alerta dels dèficits

Una nova rotonda a la B-30

Pel que fa al vehicle privat, el Consorci preveu executar una nova rotonda de sortida de la B-30 que, segons Sánchez, hauria de contribuir a reduir embussos. També es van citar actuacions que depenen d’altres administracions, com millorar les connexions entre l’AP-7 i la C-58, ampliar carrils en punts concrets i traslladar mercaderies de l’AP-7 cap al ferrocarril.

Sánchez va admetre que el Parc de l’Alba se situa en un “entorn conflictiu” des del punt de vista de la mobilitat. Per això, el Consorci s’ha dotat d’un gestor de mobilitat que haurà de coordinar-se amb la resta d’administracions.

Les empreses volen un espai estable

La trobada va acabar amb la proposta de crear un espai estable de relació entre l’Ajuntament, Cerdanyola Empresarial i les empreses interessades. També es va plantejar que l’associació empresarial i les empreses del Parc de l’Alba puguin formar part de la Gestora de Mobilitat del Parc de l’Alba.

Representants de Lacer, STE Group, Kymos Group, MH Grup, Rosa Gres, Natura Bissé, Fundació Catalònia, l’AECV, l’Ajuntament i el Consorci van participar en la reunió. La trobada es va celebrar a porta tancada, sense presència de mitjans de comunicació. Aquesta informació s’ha elaborat a partir de la nota de premsa facilitada per Cerdanyola Empresarial, consultable a la web de l'entitat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Veure Comentaris