L'Ajuntament anuncia inversions en espai públic i canvis pels agents cívics a Bellaterra

L'alcalde Carlos Cordón i els regidors Glòria M. Urbano, Eulàlia Mimó, David González i Víctor Francos van assistir a la trobada amb els veïns del barri

Vora una quarantena de persones es van aplegar en una reunió amb els principals regidors del govern i l'alcalde de l'Ajuntament de Cerdanyola del Vallès per a posar fil a l'agulla sobre les principals demandes a Bellaterra. La trobada amb els màxims representants del govern municipal del PSC es va fer aquest dijous 20 de febrer a les 18 h, a partir d'una demanda de la veïna Laura Ruiz, que va moderar l'acte on es van exposar les principals problemàtiques als regidors cerdanyolencs.

Es va tractar d'una reunió en la qual no hi va haver cap relació amb el govern de Bellaterra, ni tan sols representació política de l'entitat de cap mena. I és que segons va explicar la moderadora Laura Ruiz, van ser ella i diversos veïns els que van vehicular la trobada amb els membres de l'administració, tot recopilant els temes d'interès pels veïns a partir d'un grup veïnal de la plataforma Telegram.

La trobada va estar marcada per la cordialitat en termes generals, i es va centrar en dividir les demandes dels veïns en 10 punts sobre la situació dels veïns i veïnes al barri: 

  • La seguretat a Bellaterra
  • Salut 
  • Trànsit
  • Transport públic
  • Espai públic (voreres, clavegueram i instal·lació elèctrica)
  • Aparcament a la plaça del Pi
  • Deixalles i brossa
  • Problemàtiques específiques (sobre Can Fatjó dels Aurons, l'estació de bombeig de Can Domènech i la problemàtica a Can Jeroni Martí)
  • Modernització de Bellaterra
  • Relacions i instàncies amb l'EMD

 

Una nova cabuda pels agents cívics i nova comissaria a Cerdanyola

La trobada va començar directament amb l'exposició dels principals temes de preocupació sobre la seguretat a Bellaterra per part de la moderadora. Inquietuds centrades especialment en la sensibilitat sobre els robatoris al barri i l'acció positiva dels agents cívics de l'EMD en aquest sentit. 

Sobre aquesta qüestió, l'alcalde Carles Cordón va destacar que hi ha la iniciativa des del govern d'obrir una nova comissaria de Policia Local a Cerdanyola del Vallès, mentre que el regidor de Relacions amb Bellaterra, Víctor Francos, va deixar clar que "em nego a vincular seguretat i agents cívics, però seguirem amb els agents cívics".

I és que, per a Francos, la tasca dels agents cívics no pot ser la seguretat ni la vigilància, tot i que "tenim un preacord" sobre la cabuda dels agents de l'entitat bellaterrenca: "li hem proposat a l'EMD que els agents cívics tinguin la mateixa tasca que a Cerdanyola", va aclarir, i va avançar que l'acord amb l'administració bellaterrenca s'anunciaria "en els propers dies". 

El Centre Cívic va quedar ple de veïns i veÏnes interessats en assistir a la trobada. FOTO: Bellaterra Diari

El Centre Cívic va quedar ple de veïns i veÏnes interessats en assistir a la trobada. FOTO: Bellaterra Diari

 

L'alcalde anuncia un servei mèdic un cop a la setmana

La moderadora va seguir amb l'exposició de la falta d'un servei de salut al barri com una altra de les principals preocupacions dels veïns, que es preguntaven per una solució davant la falta de centre d'atenció primària. I és que, va dir Ruiz, a Bellaterra "s'han comptabilitzat 600 veïns majors de 65 anys".

Cordón va voler tranquil·litzar els veïns dient que s'està treballant per "millorar els serveis de sanitat a tota la ciutat", i va dir que tenien el compromís del Departament de Salut que el CatSalut treballés amb la Generalitat per analitzar els problemes de salut a Cerdanyola. D'altra banda, va lamentar que la situació a Bellaterra no era única a Cerdanyola: "hi ha molts problemes amb CAPs com el de Les Fontetes o el de Serraparera", va dir l'alcalde. 

A més, Cordón va recordar la tasca de Cerdanyola i quatre municipis més per reactivar l'hospital Ernest Lluch, que va dir que tot i els aplaçaments al projecte, es trobava més a prop que mai. Aquest hospital ajudaria a desencallar l'atenció sanitària hospitalària a la zona. Sobre la situació específica a Bellaterra, el cerdanyolenc va assegurar que "buscarem un servei, com a mínim, d'un cop a la setmana", tot i deixar clar que la Generalitat sempre ha dit que aquest servei seria en detriment del CAP de Serraparera.

 

 

El trànsit a Bellaterra es multiplica a hora punta. FOTO: Bellaterra Diari

El trànsit a Bellaterra es multiplica a hora punta. FOTO: Bellaterra Diari

 

Incomodar el trànsit com a solució per Bellaterra

El trànsit va ser un dels altres punts centrals de la reunió. Sobre ell, Francos va dir ser "partidari de què el trànsit sigui molt més incòmode a Bellaterra", i va destacar que "el que necessita Bellaterra és un Pla de Mobilitat complet". A més, va deixar clar que "sou Cerdanyola, pot agradar més o menys, però ho sou i ho sereu durant molts anys, i ho dic amb tota la sinceritat", i va rebaixar el to dient que "crec que som més forts junts". 

D'una banda, va deixar clar que a la BV-1414 el que s'havia de fer era incomodar els vehicles i que estaven pendents de posar semàfors i treballar amb la possibilitat d'incloure radars a la carretera. També va aclarir, a demandes de Jordi Bas de l'Associació BV-1414, que "no transferirem la competència de la carretera a l'EMD perquè quan ha tingut competència sobre una carretera el que ha fet és posar pilones", i això a la carretera generaria un problema molt més gran. 

De l'altra banda, el regidor va dir que la mobilitat és un problema global a Cerdanyola, no només a Bellaterra. La perspectiva, segons ell, és que els veïns es queixen perquè solucionin problemes particulars en comptes de globals, i que la pilona és un problema que pot passar de ser legal a ser social, ja que és un element de disgregació social del barri. Tanmateix, alguns veïns van queixar-se per aquesta perspectiva negativa de la pilona quan, indicaven, és un element que permetia "una gestió pacífica del trànsit". 

Francos també va dir que hi havia altres mesures com l'establiment de les direccions de carrer que només depenien de l'EMD, i va apuntar que "si nosaltres posem la direcció del carrer en contra de la direcció de la feina, el trànsit pel Camí Antic perd sentit". I és que, si el carrer fos de direcció única en un sentit o en un altre, depenent de l'hora del dia, el problema estaria resolt. 

 

La pràctica totalitat del cablejat als carrers de Bellaterra penja de pals. FOTO: Toni Alfaro

La pràctica totalitat del cablejat als carrers de Bellaterra penja de pals. FOTO: Toni Alfaro

 

Una inversió de 5,4 milions d'euros per l'espai públic a Cerdanyola i Bellaterra

A la reunió també es va parlar de la baixa quantitat d'autobusos que passen per Bellaterra, i que el de la línia 648 està molta estona parat a alguns carrers, esperant, cosa que provoca incomoditats a alguns veïns. Sobre aquesta qüestió, Carles Cordón va dir que "estem pendents de la licitació del bus urbà amb l'AMB", i que sobre els altres busos no tenen competència. 

També es va tractar l'espai públic en general, com la manca de voreres, de les que Ruiz va dir que "és impossible passar-hi amb una cadira de rodes o un cotxet, i és perillós perquè hi ha esvorancs". Alhora, es va criticar el mal estat del clavegueram, que no filtra l'aigua, i de la falta d'enllumenat públic de qualitat i ben orientat. L'Ajuntament va treure pit i va anunciar que, per a totes aquestes qüestions, el consistori destinaria la major despesa de la seva Història des de l'arribada de la democràcia, amb 5,4 milions d'euros per a tot l'espai públic de Cerdanyola, que s'aniria aplicant progressivament segons les necessitats de cada zona. 

Específicament sobre l'enllumenat públic, des del consistori van destacar que ja va anunciar que incloïa una partida específica als pressupostos municipals per l'enllumenat de Bellaterra.  Sobre el cablejat als carrers va destacar Francos que "una cosa són els serveis municipals i una altra cosa són les companyies privades" i que el cablejat es pot obligar a soterrar a les companyies si es construeix un carrer nou o es rehabilita completament un carrer. La regidora d'Urbanisme, Eulàlia Mimó, va afegir que "els barris on considerem que sigui més urgent es farà una reurbanització sencera, però a la resta farem intervencions de diferent tipus". 

També es va parlar de l'aparcament a la plaça del Pi, a on segons l'Ajuntament es prepara una zona d'aparcament restringit pels veïns de Cerdanyola com a municipi integrat a la zona 1 de l'Àrea Metropolitana de Barcelona. Pels que no siguin residents, a la vegada, s'hi inclouran uns parquímetres amb un temps màxim de dues hores, que no afectaran als veïns ja que per ells l'aparcament seria gratuït.