Llibert Fortuny: “Per mi aquesta edició del Festival serà sentimental, la gent ens necessita”

Entrevistem al músic i compositor cerdanyolenc Llibert Fortuny, que actuarà en l'edició 29,5 del Festival Internacional de Blues de Cerdanyola

Llibert Fortuny, músic i compositor cerdanyolenc i referent del jazz català, actuarà en aquesta edició especial del Festival Internacional de Blues de Cerdanyola amb The Secret Investment. L'artista, graduat amb suma cum laude en la carrera de clàssic, va viatjar als Estats Units on va rodejar-se de músics com Shannon Leclaire, Hal Crook, Phil Wilson, Greg Hopkins, Víctor Mendoza o Bill Pierce. Quan va tornar a Catalunya, va signar amb Nuevos Medios i, més endavant, amb Universal, dues importants discogràfiques. Després de quatre discs i una carrera musical molt activa, Llibert Fortuny ens explica, en aquesta entrevista amb el TOT, els diferents projectes que està realitzant.

Com comença la teva passió per aquest gènere musical?

Tot va començar tocant el saxo, que és un instrument que va tenir molta importància en el jazz i, més tard, en la música moderna. Llavors, vaig decidir fer la carrera de clàssic i durant aquest procés ja veia que la meva sortida era anar als Estats Units i formar-me aquí, on l'instrument havia evolucionat més. A més, tots els meus referents venien del jazz i, tot i que estava ficat en la música clàssica, vaig fer el canvi pel que realment m'agradava i m'atreia.

La teva carrera musical és molt activa. Quina ha estat l'experiència que més t'ha marcat?

L'experiència número u va ser estudiar fora. Anar als Estats Units, sortir de casa, buscar-me la vida, aprendre un altre idioma que no havia parlat mai, haver-me d'autogestionar i tirar endavant amb un projecte on, a priori, no hi ha una tradició ancestral al nostre país. Això i xopar-me dels grans del jazz va ser molt important per a mi.

Hi ha diferències musicals entre el jazz americà i el jazz d'Espanya?

No. El jazz és jazz. El jazz és un llenguatge i la base de la música és la mateixa. Sí que pot haver-hi derivacions estilístiques segons la procedència de l'artista. Per exemple, un africà potser introdueix ritmes africans i un català potser ho fa amb la sardana. Jo ho he fet. Es poden fer mescles molt diverses i aquestes diferències sí que hi poden ser. Però en l'àmbit del jazz, l'idioma és un.

Com és el teu jazz? Introdueixes aquest estil més personal?

El meu so és tradicional però estic obert als temps que estan passant. En el món en el qual vivim i on estan al nostre abast una infinitat d'eines tecnològiques, em moc per la vessant artística i deixo enrere els prejudicis i les barreres estètiques. Una música no deixa de ser artísticament interessant perquè no està dintre d'un estil. Jo ara estic introduint l'electrònica al meu jazz i en tot el món s'estan fent mescles molt interessants. El jazz està en constant moviment social perquè és una música que surt de la improvisació i del sentiment de què li està passant a l'artista. És una música que accedeix a molts i diferents punts de vista.

Has viscut moltes edicions del Festival Internacional de Blues de Cerdanyola. Com esperes que sigui aquesta edició atípica?

És molt important que se celebri i, amb la situació que estem vivint, també sensibilitzar. Per mi és molt important participar-hi perquè al final es tracta d'apropar aquest tipus de música al poble. Cerdanyola ha apostat molt fort per la celebració del Festival i això és d'envejar. S'han demostrat uns valors increïbles perquè hi ha molta gent que amb el coronavirus ho està cancel·lat tot; perquè no tenen energia per tirar-ho endavant, perquè és una situació complicada o el que sigui. Necessitem més gent com la del Festival a Cerdanyola, i és difícil. Per mi aquesta és una edició sentimental, hem de ser-hi perquè la gent ho necessita. També hem d'intentar sempre tirar la cultura endavant, dintre les mesures de seguretat i la nova normalitat. Crec que la celebració d'enguany donarà molta força al futur del Festival. No podem quedar-nos a casa i apagar el foc. Hem d'estirar la situació d'una nova manera però seguir endavant.

Què ens pots avançar de la teva actuació d'enguany?

Serà una actuació divertida que transmetrà moltes ganes de ballar i on el funk i el blues hi estaran molt presents. Vindré amb un grup brutal, amb una cantant com és la Tonia Richardson, el Tito Bonancera i un bateria que té un groove que no te l'acabes. Amb la banda venim amb moltes ganes que la gent balli i es mogui tot el que vulgui, encara que hagi d'estar asseguda a la cadira. Serà un espectacle molt alegre per donar aquest punt de contrast amb la situació que estem vivint. I ja pràcticament tenim totes les entrades venudes!

En quins projectes estàs treballant ara?

Fins ara he anat fent projectes, els meus propis discs i col·laboracions en discs d'altres. En l'actualitat he deixat els directes i he creat el centre d'ensenyament "Cromàtic" a Cerdanyola, un projecte una mica de prejubilat i on estic apropant a la gent tots els meus anys de donar voltes pel món.

Què és "Cromàtic"?

És un projecte que per a la gent de Cerdanyola és molt desconegut. Fins fa poc no teníem ni cartell a la porta. Es tracta d'un centre d'educació lliure on estic donant classes d'improvisació en quatre nivells. Estem ensenyant a improvisar. Tenim grups que venen cada 15 dies i fan classes de dues hores. Els nostres alumnes solen ser professors de conservatori que volen renovar-se o músics professionals que vénen a perfeccionar-se. És com si fos un petit màster on la gent hi acudeix perquè realment vol aprendre.

Amb tot, com veus el panorama musical del gènere a Cerdanyola?

Ja fa tres anys que el Festival Internacional de Blues va tornar amb força anualment. Crec que aquesta és una celebració molt important per a la ciutat perquè fa que es generin sinergies al seu voltant: es creen masterclass, gent que coneix Cerdanyola com a referent del blues... És una aposta cultural que atreu la gent cap a la ciutat. Crec que és necessari, d'una vegada per totes, que Cerdanyola tingui aquest festival i que no sigui intermitent. Sobretot, la cultura ha d'estar al marge de la política i, governi qui governi, el Festival de Blues ha de seguir en peu i ser autònom. És un bé per a la ciutat, pel ciutadà i ha de ser un referent.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.