"Sense memòria no som res", els cartells de la Guerra Civil a La Flama

L'exposició 'Un grito en la pared' es pot visitar durant aquest diumenge, 27 de setembre, al casal popular

El Casal Popular La Flama ha inaugurat aquest dissabte, 26 de setembre, l'exposició itinerant Un grito en la pared que recupera el paper dels cartells com a eina de propaganda política durant la Guerra Civil espanyola i el seu context històric. La mostra, creada per la Mesa de la Memoria de Ortuella (Euskadi) es pot visitar fins aquest diumenge, 27 de setembre, coincidint amb l'aniversari de La Flama. L'exposició acollida pel casal és una evolució d'una anterior exposició de la Mesa, que l'entitat cerdanyolenca ha tingut el privilegi d'exposar per primer cop, abans que continuï la seva ruta per la península a sales del País Basc i Castellà i Lleó. 

Un grito en la pared, un recorregut per la Guerra Civil

El projecte va néixer després que l'entitat localitzés uns volums editats a Catalunya amb més de 2.000 cartells de la Guerra Civil, la Mesa va aconseguir permís per utilitzar 50 d'aquests cartells originals. Després d'un primer muntatge complex a Ortuella amb murs de cartó simulant maons, l'exposició es presenta ara en roll-ups amb els 50 cartells originals, imatges complementàries i plafons contextualitzats en diversos idiomes.

El nom Un grito en la pared fa referència a que els cartells de la Guerra Civil eren "la xarxa social de l'època": servien per agrupar els militants, animar el front, demanar ajuda i organitzar la República enfront d'un exèrcit feixista ben armat. L'exposició, que s'ha inaugurat davant d'una quinzena de persones, presenta un recorregut històric que aborda la realitat de la República, els seus integrants i la rellevància del teixit sindical, com els mecanismes de crida a files impulsats per formacions com el PCE, PSOE, CNT, FAI, ANV o PNV.

Exposició 'Un grito en la pared' a La Flama. Foto: Laia Jubany

Els assistents es miren l'exposició 'Un grito en la pared' a La Flama. Foto: Laia Jubany

A través dels cartells, s'il·lustra l'evolució de l'allistament i la vestimenta de l'exèrcit republicà —que va passar d'equipar-se inicialment amb monos de treball, boines i jerseis teixits a mà a comptar amb uniformes confeccionats en sèrie—, tot en contrast amb la superioritat en uniformitat, armament i aviació del bàndol revoltat. Així mateix, la mostra reflecteix el pas d'una resposta inicial fragmentada a una estratègia coordinada i unificada que prioritzava la seguretat a la rereguarda.

"La història dels llibres és la història d'uns guanyadors i la història personal, és diferent, no s'explica a les escoles", ha valorat Robert Utrilla, membre de Mesa, destacant el paper dels cartells per "unir a la població". Tant el Casal com la Mesa han coincidit en la importància de recuperar i explicar els fets de la Guerra Civil amb iniciatives com aquesta, que parteixen del coneixement compartit de la població i la investigació documental. 

Inauguració de l'exposició 'Un grito en la pared' a La Flama. Foto: Laia Jubany

Inauguració de l'exposició 'Un grito en la pared' a La Flama. Foto: Laia Jubany

 

Cerdanyola i Euskadi, os pobles units 

Adrià Guimerà, membre del casal, ha assegurat que per La Flama "és un orgull acollir l'exposició", tot destacant el vincle entre Cerdanyola i Euskadi, que es farà encara més evident aquest diumenge amb l'homenatge al Txiki. Des del col·lectiu de memòria històrica Haizea eta Sustraiak també han volgut reivindicar el 27 de setembre, data de l'afusellament del Txiki, no només com un aniversari de dolor, sinó com una data de renovació i resistència per a Cerdanyola i Catalunya, tot destacant la importància de recordar els fets d'aquells dies. Des del públic, s'ha valorat que "sense memòria, no som res".

La Mesa de la Memoria d'Ortuella és una entitat que treballa per recuperar la memòria històrica, entrevistant gent gran del municipi per recollir "la història real", segons ha explicat Utrilla. A més, des d'un vessant pedagògic, dinamitzen activitats teatralitzades a centres educatius, tant per a infants com per gent gran, per "ensenyar a les noves generacions com evitar repetir els mateixos errors".

Afegeix TOT Cerdanyola com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Més informació