Quatre ferits, dos greus, en una explosió de gas en un local del carrer de Sant Antoni, a Banús

Més d'un centenar de persones evacuades per l’explosió que ha provocat afectacions estructurals a l’edifici i ha mobilitzat deu dotacions dels Bombers

Noticia actualitzada a les 20 hores. 

Dues persones han resultat ferides greus, una menys greu i una lleu en la forta explosió que aquest dimarts 8 de setembre ha afectat els baixos d'un edifici del carrer de Sant Antoni, al barri de Banús-Bonasort. La deflagració ha fet cedir el forjat entre el local i l'habitatge superior i ha provocat importants danys estructurals. L'edifici afectat i els dos blocs veïns han estat desallotjats.

L'explosió s'ha produït poc abans de les 17.20 h al número 52 del carrer de Sant Antoni. La detonació ha estat tan forta que s'ha sentit a diversos punts del barri i fins al passeig de Cordelles, tres carrers més enllà, segons han explicat testimonis presencials al TOT.

Els Bombers han rebut l'avís a les 17.20 h i han mobilitzat deu dotacions. En arribar, han comprovat que s'havia produït una explosió als baixos de la finca i que havia quedat greument afectat el forjat de l'habitatge situat just a sobre. 

Un ampli dispositiu d’emergències treballa davant del local afectat per l’explosió. FOTO: Judit Josa

Un ampli dispositiu d’emergències treballa davant del local afectat per l’explosió. FOTO: Judit Josa

Una veïna ha caigut al local en esfondrar-se el forjat

Entre els quatre ferits hi ha una dona de 52 anys, veïna del pis superior, que ha caigut a l'interior del local quan el forjat ha cedit. Ha resultat ferida greu i ha estat traslladada a l'Hospital Parc Taulí de Sabadell.

L'altre ferit greu és el propietari de la Joiera Niu, joier i una persona vinculada històricament al comerç de Banús-Bonasort. És fundador de la desapareguda revista Comerç i Ciutat i de l'Associació de Comerciants de Banús-Bonasort. Ha pogut sortir pel seu propi peu del local i ha estat traslladat a l'Hospital Vall d'Hebron.

El balanç es completa amb una persona ferida menys greu i una dona ferida lleu, que ja ha estat donada d'alta. El cap territorial dels Bombers, Gerard Valls, ha confirmat que una de les víctimes greus és una veïna de l'edifici i l'altra està relacionada amb l'activitat comercial del local. Una tercera víctima és la persona que ha alertat els serveis d'emergències després de l'explosió.

El forjat, completament esfondrat

L'explosió ha provocat una afectació molt important als baixos i al pis immediatament superior. El forjat que els separava ha col·lapsat i part de l'habitatge ha caigut a l'interior del local. Valls ha explicat que tant els baixos com l'habitatge superior presenten una afectació greu i que caldrà una inspecció detallada per determinar la solidesa de l'edifici.

Les imatges posteriors a l'explosió mostren la joieria amb l'interior destrossat, la façana oberta i una gran quantitat de runa.

La causa de la deflagració encara no està determinada. Els Bombers treballen amb la possibilitat que hi hagi algun gas implicat, però Valls ha remarcat que encara no hi ha cap conclusió sobre l'origen de l'explosió.

Tres edificis desallotjats

La magnitud de l'explosió ha obligat a desallotjar l'edifici afectat i els dos blocs adjacents mentre els tècnics comproven si hi ha danys que en comprometin la seguretat. En total, el desallotjament afecta 42 habitatges.

L'alcalde de Cerdanyola, Carlos Cordón, ha explicat des del lloc dels fets que la prioritat municipal és atendre els veïns mentre els Bombers determinen quins habitatges són segurs. Segons els càlculs inicials traslladats per l'alcalde, als tres blocs hi viuen més d'un centenar de persones.

La previsió és que una part dels veïns pugui tornar a casa quan acabin les comprovacions, però no tots ho podran fer. L'Ajuntament proporcionarà allotjament, menjar i kits d'higiene a les persones que no puguin passar la nit als seus habitatges, segons ha explicat Cordón. 

Els Bombers han precintat part de la plaça de la Constitució durant l’operatiu. FOTO: Judit Josa

Els Bombers han precintat part de la plaça de la Constitució durant l’operatiu. FOTO: Judit Josa

Busquen possibles víctimes entre la runa

Una de les prioritats de l'operatiu ha estat comprovar que l'esfondrament no hagués deixat ningú atrapat. Els Bombers han activat el Grup d'Estructures Col·lapsades (GREC), que ha treballat amb sensors per detectar possibles indicis de vida, i el grup caní de recerca.

De moment, no hi ha cap indici que hi hagi més persones sota la runa. Les comprovacions amb sensors i gossos i les gestions policials per determinar si es troba a faltar algú han resultat negatives. Tot i això, Valls ha advertit que no es podrà descartar definitivament fins que les tasques de desenrunament hagin avançat prou.

També s'han desplaçat fins al carrer de Sant Antoni l'arquitecte municipal i els tècnics especialitzats dels Bombers per analitzar els danys. Les companyies de gas i electricitat han estat avisades perquè els serveis d'emergències puguin treballar amb seguretat.

L'alcalde abandona un acte per desplaçar-se a Banús-Bonasort

L'explosió s'ha produït mentre se celebrava l'acte de lliurament de la Medalla de la Generalitat a la directora del Sincrotró ALBA, Caterina Biscari. En tenir coneixement de la gravetat dels fets, Carlos Cordón ha abandonat l'acte i s'ha desplaçat a Banús-Bonasort, on ha seguit sobre el terreny l'evolució de l'emergència.

Al lloc dels fets també s'hi ha desplaçat una àmplia representació de regidors municipals, entre els quals la responsable de Serveis Socials, Sonia Rodríguez, i el responsable de Seguretat Ciutadana, Jaume Folch

Bombers, Sistema d'Emergències Mèdiques, Policia Local i Mossos d'Esquadra han participat en un ampli dispositiu que ha mantingut precintada la plaça de la Constitució i l'entorn del carrer de Sant Antoni durant la tarda.

Notícia en actualització.

Afegeix TOT Cerdanyola com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat

Activar ara

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.