Un total de 266 alumnes de primària i secundària de diversos centres catalans han participat en el projecte «Ciència Ciutadana i Sostenibilitat al territori de la B30» (CCS-B30). Entre aquests, alumnes de les escoles Turó de Guiera, Bellaterra i Collserola, i dels instituts Gorgs, Pere Calders i Forat del Vent, tots de Cerdanyola del Vallès, han pres part activa en la iniciativa.
El projecte ha estat liderat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la UAB (ICTA-UAB), amb el suport del Departament d’Enginyeria Química, Biològica i Ambiental de la mateixa universitat.
Educació ambiental amb metodologia activa
El projecte ha incorporat la ciència ciutadana i l’aprenentatge basat en reptes dins del currículum escolar per promoure la participació activa de l’alumnat i del professorat en la recerca de solucions sostenibles. D’aquesta manera, s’han generat sinergies entre els àmbits científic, educatiu i institucional, afavorint una experiència educativa transformadora i contextualitzada.
Activitats pilot sobre aigua i residus a Cerdanyola
Dues activitats pilot han estat desenvolupades durant el projecte: una centrada en la recollida i ús d’aigua de pluja, amb sistemes de captació i accions de sensibilització sobre el consum hídric, i una altra sobre la gestió de residus orgànics mitjançant compostatge escolar. Aquestes activitats s’han dut a terme als centres educatius de Cerdanyola esmentats anteriorment, implicant l’alumnat en processos d’observació, experimentació i reflexió.

Projecte de ciència ciutadana
Materials oberts per a altres escoles
El projecte ha generat un repositori obert de recursos educatius per facilitar que altres centres treballin els mateixos continguts. S’hi poden trobar més de 20 materials, com càpsules científiques en vídeo, unitats didàctiques i eines per a la recollida de dades. Tot el material és accessible lliurement a través de la plataforma Zenodo, i els vídeos del projecte es poden visualitzar a YouTube.
Finançament i valoració positiva
L’experiència ha estat finançada pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), la UAB, l’Ajuntament de Cerdanyola del Vallès i l’Associació Àmbit B30. Cristina Madrid, investigadora de l’ICTA-UAB, destaca que «els resultats obtinguts han estat molt positius perquè l’alumnat ha entès com i per què val la pena compostar residus orgànics i fer servir fonts d'aigua alternatives. A través del procés de codisseny d'activitats pilot hem aconseguit anar una passa més enllà, de la ciència a l'enginyeria ciutadana per a la sostenibilitat».
Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.
Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.