L'avinguda del Vallès, exemple de transformació urbana per a 34 països

El projecte té l'objectiu de pacificar la carretera N-150 al seu pas per Montcada i Reixac, Cerdanyola, Ripollet i Barberà

Aquest dimarts, els representats dels 34 estats del programa europeu URBACT han trepitjat l’Avinguda del Vallès per conèixer de primera mà el model de regeneració urbana que suposarà la transformació d’una carretera altament motoritzada cap a una avinguda metropolitana que uneix i connecta diferents municipis.

La visita s’emmarca en la reunió del Comitè de Seguiment de l’URBACT, que ha acollit l’AMB, de la mà del Ministeri d’Hisenda del Govern espanyol, amb motiu de la presidència espanyola del Consell de la Unió Europea.

La trobada ha comptat amb els quatre alcaldes dels municipis: Carlos Cordón, alcalde de Cerdanyola del Vallès; Bartolo Egea, alcalde de Montcada i Reixac; Luis Tirado, alcalde de Ripollet, i Xavier Garcés, alcalde de Barberà del Vallès.

Abans de fer la visita sobre el terreny, Damià Calvet, vicepresident de Polítiques Urbanístiques i Espais Naturals de l’AMB, ha donat la benvinguda al Comitè en una reunió a la seu de l’AMB i ha apuntat que la transformació de l’N-150 en l’avinguda del Vallès respon als reptes metropolitans: “Hem de pensar amb un enfocament holístic i integrat metropolità, on característiques com ara la multifuncionalitat, la integració, la regeneració urbana, el transport públic, la mobilitat activa, la inclusió social, la seguretat, la biodiversitat, les infraestructures verdes, l’aire net, els espais oberts o la continuïtat estiguin activades”.

Durant la trobada, els quatre alcaldes han exposat com el programa URBACT els ha servit per fixar un full de ruta conjunt i transformar l’N-150 en una via per a les persones, on la mobilitat sostenible i la natura són prioritàries.

El projecte Avinguda del Vallès s’emmarca dins la xarxa RiConnect, una de les 23 xarxes d'acció que formen part del programa europeu URBACT, un programa de cooperació territorial per fomentar el desenvolupament urbà integrat i sostenible.

 

De barrera que contamina a connector que pacifica  

El projecte Avinguda del Vallès és pioner en el desenvolupament de les avingudes metropolitanes, un sistema de vies que estructuraran el territori urbà, en què està treballant el Pla Director Urbanístic Metropolità (PDUM). Aquests eixos prioritzaran la continuïtat de la mobilitat sostenible per cohesionar el territori i connectar tots els municipis.

Actualment, l’N-150 és una de les principals carreteres del Vallès Occidental, per on circulen entre 15.000 i 40.000 vehicles diaris en funció del tram. El volum de trànsit motoritzat i el tipus de mobilitat provoca problemes de soroll i contaminació atmosfèrica i actua com a barrera dins dels municipis per on passa.

N-150 al seu pas per Cerdanyola. FOTO: Google Maps

N-150 al seu pas per Cerdanyola. FOTO: Google Maps

 

El projecte pretén que la via sigui un espai amable i pacificat, amb l’objectiu d’afavorir la mobilitat sostenible (a peu, en bicicleta i transport públic), la sostenibilitat i la integració paisatgística per superar la fragmentació territorial, així com dotar de serveis i vitalitat els espais de l’entorn perquè sigui un espai atractiu i cohesionador.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.