Castells (Moventis): "A Cerdanyola, la flota està en un estat que no hauria"

Entrevista amb el director d'operacions de Moventis, empresa que gestiona el servei de bus urbà a Cerdanyola

Jordi Castells és el gerent de Sarbus i el director d'operacions de Moventis, empresa que s'encarrega de la gestió del transport ubà a Cerdanyola. El TOT conversa amb ell sobre el funcionament del bus a Cerdanyola i les mancances que pateix.

Què és el grup Moventia?

Moventia és una empresa dedicada a la mobilitat en general. Tenim dues divisions. Movento, que està enfocada a la venda i postvenda de vehicles. I Moventis, que és l’operador de transport públic en el sentit més ampli: tenim transport per autobús urbà, interurbà i llarga distància, serveis turístics i de lloguer d’autocars, de tramvia, taxis i VTC, bicicleta pública i projectes de tecnologia relacionat amb la mobilitat. Som uns operadors de mobilitat en general. A Cerdanyola som els operadors del bus urbà i de les línies interurbanes per tot el Vallès Occidental amb Barcelona.

A Cerdanyola opereu des del 2001. Quina valoració en feu?

Hi  som des del principi de la creació del servei. Es va començar amb una línia i ara en tenim tres i sis vehicles. Movem 270.000 viatgers precovid. A Cerdanyola fem una aposta per l’optimització dels recursos, però cobrim gairebé tota la zona. Podríem créixer més amb més línies, però vam optar per adaptar les línies interurbanes per cobrir altres necessitats. També és un servei molt inclusiu i escoles que abans tenien transport escolar i es van treure, vam adaptar les nostres línies als horaris per donar-lis una solució.

Amb tres línies i sis busos, caldria ampliar el servei?

Sempre hi ha recorregut per créixer. Ara esperem que amb l’entrada de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, que assumirà la competència del transport urbà, se li doni una volta i s’incrementin línies i flotes.

Castells: "No ens hem d’enganyar, a Cerdanyola la flota té en un estat que no hauria de tenir"

A Cerdanyola hi ha sovint queixes de retards i l’estat dels busos.

No ens hem d’enganyar, a Cerdanyola la flota està en un estat que no hauria d’estar. Té una edat mitja molt alta dels vehicles. S’hauria d’haver fet una renovació, que estem treballant de fa temps amb l’Ajuntament, però no s’ha fet per motius ‘x’. Ara esperem que es pugui fer. Estem empenyent per fer la renovació, per nosaltres no serà. Estem posant vehicles nostres perquè som conscients que la flota no és com hauria. I si la flota no està en condicions, de tant en tant fallen vehicles. I llavors es produeixen retards que afecten tota la línia. És una situació que no volíem estar-hi i esperem resoldre-ho.

Pel que diu, no s’ha fet per responsabilitat de l’Ajuntament?

 

Contractualment depèn de l’Ajuntament. Però com que la concessió està en pròrroga, costa més que es facin aquests passos.

Ara la competència passarà a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Què suposarà per l’usuari aquest canvi?

L’AMB és referent en la qualitat de la xarxa de les ciutats on està. Tenen una experiència molt àmplia i estem convençuts que aportarà un coneixement afegit al dels ajuntaments. Segur que aportarà noves idees i esperem que més fons per poder fer una cobertura més àmplia i renovar vehicles. Quan hi hagi el canvi, hi haurà una nova licitació de l’AMB. Nosaltres participarem al concurs i esperem guanyar-la.

Castells: "No competim amb el taxi, complementem un forat entre el bus i el taxi. No s’ha de sentir amenaçat".

Com a experts del sector, com ha de ser la mobilitat del futur en ciutats com Cerdanyola?

Una capa de transport d’autobus amb horaris fixes com la que hi ha ara o reduïda amb més freqüències. I després una zona coberta per vehicles movent-se per la ciutat, més petits que els busos. És veritat que hi ha hagut polèmica amb el taxi, però nosaltres ens adaptarem a la legalitat. No competim amb el taxi, complementem un forat entre el bus i el taxi. No s’ha de sentir amenaçat.

Justament a Sant Cugat es va fer una prova de transport a demanda que es va trobar amb el rebuig de taxistes.

El transport a demanda el veiem amb dues possibilitats: en zones de baixa demanda. Però també permet a zones d’alta densitat, poder afegir una nova capa de transport. Ara tenim taxis, que són cars però et porten d’un punt a un altre sense esperar. I busos que t’has d’adaptar al seu recorregut. Creiem que entremig hi haurà una nova capa de transport de vehicles més petits que el bus, pululant per la ciutat que s’adaptaran a les necessitats de l’usuari? No pensem que sigui un Uber, que s’enfoca més de manera individual. Nosaltres ho veiem com busos urbans més petits sense horaris fixes i agafant diversos usuaris. Estem segurs que treurà gent del vehicle privat per portar-lo al transport públic.

Els busos de Cerdanyola són accessibles a persones amb mobilitat reduïda?

El 100% de la nostra flota és accessible des de fa anys. Hi apostem fermament.