Cerdanyola aplicarà la Zona de Baixes Emissions aquest 2023: tot el que se sap de la ZBE

La normativa de la ZBE de Cerdanyola s'està treballant i arribarà en els pròxims mesos

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Cerdanyola del Vallès serà una realitat aquest 2023, i es començarà a sancionar l'any 2024. La llei estatal del canvi climàtic estableix que tots els municipis de més de 50.000 habitants han de tenir ZBE a partir de l'1 de gener de 2023. Cerdanyola és una de les ciutats afectades per la llei, i una de les vint que encara té pendent aplicar-la. La normativa s'està treballant per fer-la efectiva a la ciutat durant els pròxims mesos.

Les Zones de Baixes Emissions són una mesura que prohibeix la circulació de vehicles sense etiqueta mediambiental als nuclis urbans de diferents ciutats de tot l'Estat. Així, la iniciativa pretén disminuir els nivells de contaminació de l'aire al centre dels municipis i s'emmarca dins la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica aprovada l'any 2021 pel govern estatal. Alhora, segueix les directrius marcades per la Unió Europea en matèria de reducció de les emissions de dioxid de carboni.

La ZBE cerdanyolenca, en procés

20 de les 23 ciutats que han de tenir la ZBE encara no han aplicat la normativa. Només tenen la mesura activa tres ciutats: Sant Cugat, Barcelona i L'Hospitalet de Llobregat. En el cas de Cerdanyola, el govern local explica que s'està treballant perquè sigui una realitat durant aquest any. Tot i això, es donarà un temps d'adaptació de la ciutadania i no es començaria a sancionar fins al juny de 2024.

Lluís Funes, cap de la Policia Local: "Cal entendre que les ZBE no ataquen directament la circulació, sinó que intenten buscar la millora de la qualitat de l'aire". 

L'estiu de 2022, el consistori va posar en marxa la fase de consulta pública prèvia a l'elaboració i aprovació de l’ordenança municipal de Zones de Baixes Emissions de Cerdanyola, que va finalitzar el 15 de setembre. Lluís Funes, cap de la Policia Local de Cerdanyola, explica al TOT que durant el mes de novembre, tècnics de l'Ajuntament van fer sessions de formació amb professionals de municipis com Terrassa per continuar treballant la qüestió. Funes assenyala que més ciutats s'han trobat amb problemes de temps per aplicar la ZBE i posa el focus en la importància mediambiental de la mesura: "Cal entendre que no és un tema que ataqui directament la circulació, sinó que intenta buscar la millora de la qualitat de l'aire". 

Un cop s'aprovi la normativa a Cerdanyola, començarà un període d'adaptació sense sancions perquè la ciutadania s'adapti a la nova realitat. La regidora de Mobilitat i Ciutat Accessible, Glòria Urbano, preveu que les sancions no s'aplicaran fins al mes de juny de l'any 2024.

Com serà aquesta ZBE?

La Zona de Baixes Emissions de Cerdanyola serà molt similar a la de la resta de ciutats de l'Àrea Metropolitana. De fet, l'Ajuntament treballa sobre un model d'ordenança proposat per l'AMB. "La idea és intentar que aquest marc legislatiu sigui igual a totes les ciutats per evitar que la gent hagi de pensar com és l'ordenança en cada ciutat", apunta Lluís Funes.

La Zona de Baixes Emissions de Cerdanyola serà similar a la retsa de ciutats del seu entorn, com Sant Cugat del Vallès o Barcelona, on ja s'apliquen normatives de ZBE. 

La llei marca que els vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT (0, ECO, C i B) no podran accedir a les ZBE. Des de l'Ajuntament recorden que es preveuen un seguit d'excepcions per a vehicles de persones amb mobilitat reduïda, de serveis o d'emergències, així com permisos puntuals. "Per exemple, si algú té un cotxe sense etiqueta que només treu una vegada a l'any per marxar de vacances, podrà demanar una autorització per sortir en un horari concret", detalla el cap de la Policia Local.

Així, la normativa a Cerdanyola serà similar a la que ja s'aplica a Sant Cugat del Vallès o Barcelona. A la capital catalana, una sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) va tirar enrere la mesura -que es va començar a aplicar abans que arribés la llei estatal-, però es manté activa perquè l'Ajuntament barceloní ha presentat un recurs i ja s'aixopluga sota el paraigües de la normativa que afecta tot l'Estat. 

Cartell de Zona de Baixes emissions a Sant Cugat del Vallès.

Cartell de Zona de Baixes emissions a Sant Cugat del Vallès.

 

Ajuts i transport públic

Les ZBE han despertat neguit i controvèrsia entre la ciutadania amb cotxes sense etiqueta ambiental. Les principals preocupacions es dirigeixen a les mancances del servei de transport públic i a les dificultats econòmiques d'una part dels conductors per canviar de vehicle. Per a la renovació dels cotxes de particulars, el govern estatal ha engegat els ajuts MOVES III -cada comunitat autònoma gestiona les peticions- que es poden demanar fins al 31 de desembre de 2023 per comprar vehicles elèctrics o híbrids.

Sobre millores en el transport públic, la tinent d'alcaldia Glòria Urbano apunta que el consistori està treballant un conveni amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) perquè l'ens metropolità es faci càrrec de la renovació dels vehicles i les millores en els horaris i recorreguts. "Estem assumint la gestió del transport públic quan la competència és seva", afirma Urbano. 

A banda d'aquestes alternatives, municipis amb ZBE activa han habilitat aparcaments dissuasius als afores de la ciutat i serveis d'autobús llançadora gratuïts. Les alternatives que tindrà Cerdanyola encara han de definir-se, però es coneixeran i s'aplicaran ja aquest 2023. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.