Àlex Benavente: “Recomanem als comerços que revisin si tenen una pòlissa d'assegurança de negoci”

Entrevista a Àlex Benavente i Elisabet Armadàs sobre la sentència que obliga a una asseguradora a indemnitzar una pizzeria per les pèrdues arran de la Covid-19

Aquesta setmana s’ha donat a conèixer una sentència pionera de l'Audiència de Girona, que obliga una asseguradora a indemnitzar una pizzeria per les pèrdues que va patir arran del confinament per la Covid-19. La resolució, que en tomba una d'anterior emesa per un jutjat, estima el recurs que va presentar el propietari del negoci. 

L’Àlex Benavente i l’Elisabet Armadàs són advocats i ens expliquen què suposa aquesta nova sentència i quins comerços poden tenir opció a reclamar. Ambdós treballen a Serveis Jurídics Vallès (SJV), un despatx multidisciplinari de Cerdanyola i Rubí.

 

Ens podeu fer cinc cèntims del que suposa la sentència de la pizzeria de Girona?

Àlex: Bàsicament ve a dir que determinades pòlisses d’assegurances, depèn del contingut que tinguin, estan obligades a indemnitzar els comerços, en cas de tancament, per aquella pèrdua patrimonial que han tingut en un període determinat.

En el cas de la pizzeria de Girona, la seva pòlissa establia que en cas de tancament o pèrdues d’ingressos, l’asseguradora havia d’indemnitzar amb dos-cents euros diaris durant un mes. Per trenta dies, això vol dir 6.000 euros. Són tots els diners que ha perdut la pizzeria? Segurament no, però és una part que ha pogut recuperar.

Tanmateix, és important tenir en compte que per recuperar aquests diners has de demostrar que, efectivament, els has perdut, no és un automatisme. També pots tancar, simplement, perquè vols o perquè et jubiles.

A efectes pràctics, els propietaris de comerços de Rubí poden reclamar?

Àlex: El que han de saber és si tenen pòlisses de negoci o de local de negoci. Si les tenen el que haurien de fer és enviar-les a un advocat per poder-les revisar. Aquest és el primer pas imprescindible. S’han de revisar molt bé les clàusules generals com les particulars de les pòlisses, perquè són detalls molt petits i s’ha de tenir expertesa per saber trobar-los.

 

Si contenen aquestes clàusules s’ha de reclamar a l’assegurança i si no accepten la reclamació anar per via judicial, com ha passat a Girona.

A banda de la pòlissa, com es prova la pèrdua d’ingressos?

Elisabet: S’ha d’acreditar la pèrdua patrimonial o de diners a través de les facturacions, és a dir, has de demostrar que has facturat menys que en un període igual de l’any anterior. Per això normalment demanem que es contrasti amb els impostos presentats, tot i que depèn de cada negoci, ja que cada cas és específic.

A quins negocis us referiu?

Elisabet: Petits negocis o autònoms que s’hagin vist afectats pel confinament arran de la Covid-19.

Recomaneu que els comerciants revisin les seves pòlisses de negoci?

Àlex: Això és com tot aquell dret nou que la gent no sabia que el tenia. Si tens un dret l’has d’exercir. Tampoc tots els negocis tanquen ni perden diners, no estem en una situació generalitzada però sí bastant freqüent en aquesta època. Recomanem que tothom revisi si té una pòlissa d’aquestes característiques i té dret a aquests supòsits, però només quan hagin perdut diners, no en general.