Prevenir els Trastorns de Conducta Alimentària a l'ESO, objectiu d'un programa pioner a Cerdanyola

Cerdanyola és el primer municipi de Catalunya on s'aplicarà el programa de prevenció dels Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) entre els alumnes d'ESO

Aquest any, es començarà a aplicar un nou programa de prevenció dels Trastorns de Conducta Alimentària (TCA) als instituts de Cerdanyola del Vallès. Es tracta d'una iniciativa pionera a Catalunya que arrenca a la ciutat com a prova pilot amb l'objectiu de detectar i prevenir els TCA entre més de 500 alumnes de l'ESO a la ciutat.

El programa s'engega de la mà de la Fundació Institut de Trastorns Alimentaris (FITA) i amb el suport del Departament de Salut de la Generalitat. En el Programa de Prevenció de Trastorns Alimentaris participaran tots els instituts públics de Cerdanyola, les escoles concertades FEDAC i Escaladei, i l'escola d'educació especial Flor de Maig.

Aquest dimecres 11 de gener s'ha fet la presentació del nou programa al Museu d'Art de Cerdanyola. La iniciativa que lidera la Fundació FITA es farà per primera vegada a Catalunya després d'aplicar-se durant deu anys al municipi de Mijas, a Màlaga. La directora de FITA, Raquel Linares, ha explicat que s'ha escollit fer la prova pilot a Cerdanyola perquè presenta unes dimensions de població similars a la ciutat andalusa. El Departament de Salut i la fundació avaluaran els resultats amb l'objectiu de replicar el programa a altres municipis.

En què consisteix el programa?

El projecte està destinat als alumnes de 3r d'ESO i també treballarà amb les famílies i el professorat dels centres. Primer, es farà l'anomenada "intervenció primària", que pretén conscienciar, prevenir i detectar els adolescents que es troben en situació de risc de patir una malaltia relacionada amb els TCA. Més concretament, en aquesta primera fase es plantegen tallers de promoció de la salut mental entre els alumnes, tallers de prevenció i detecció primerenca dels trastorns de conducta alimentària per a famílies i formació en prevenció i detecció primerenca entre el professorat. La segona fase se centrarà en els adolescents en els quals s'ha detectat inici o risc de desenvolupar un TCA. En ambdues fases es faran sessions conduïdes per psicòlegs que col·laboren o treballen a FITA.

Raquel Linares (FITA): "Seria ideal que hi hagués tres hores curriculars perquè els alumnes treballin la salut mental"

Raquel Linares (FITA), ha destacat que la part innovadora del programa és el seguiment que es fa del grup i de cada cas: "Sovint una sessió d'una hora no té l'impacte necessari". Així, des de la Fundació assenyalen la importància de treballar també amb les famílies i donar espais als adolescents perquè puguin parar atenció a la seva salut mental. "Seria ideal que hi hagués tres hores curriculars perquè els alumnes treballin la salut mental", ha assegurat Linares.

Prevenció i detecció precoç

Els TCA són la patologia que més ha augmentat arran de la pandèmia, segons ha assegurat el director del Pla Director de Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya, Joan Vegué. "Hi ha un 50% més de casos als centres de salut mental i els afectats per un TCA representen el 23% dels ingressos en centres de salut mental infantojuvenils", ha dit Vegué posant el focus en la urgència que suposa l'augment d'aquest tipus de malalties. En la mateixa línia, la coordinadora del programa de prevenció de l'Associació Contra l'Anorèxia i la Bulímia (ACAB), Laura Fernández, ha afegit que cada vegada les persones afectades són més joves, arribant a detectar-se infants que pateixen un TCA.

Joan Vegué (Departament de Salut): "Hi ha un 50% més de casos de TCA als centres de salut mental"

Com també diuen les autoritats sanitàries sobre la resta de malalties, la detecció precoç d'un TCA és imprescindible per afavorir la recuperació i començar a actuar en les primeres fases de la malaltia. Així, des del departament de Salut consideren vital detectar els joves que estan en situació de risc i destaquen que és un dels objectius del programa que s'aplicarà a Cerdanyola. Per la seva banda, la directora adjunta de Serveis Territorials del Vallès Occidental, Ester
Rivera
, ha posat el focus en la necessitat de convertir la prevenció i la conscienciació en "l'esquema bàsic de les escoles i instituts". De fet, directores d'instituts de Cerdanyola han expressat des de les cadires de públic que el programa de prevenció s'hauria d'incloure al pressupost de Cerdanyola Educa i que cal una mirada més moderna i actualitzada de l'acompanyament que es fa amb els alumnes.

També durant la presentació del programa, l'alcalde, Carlos Cordón, després d'agrair que Cerdanyola hagi estat la ciutat elegida per desenvolupar aquest programa a Catalunya, ha destacat la importància de què les administracions, els centres educatius i les famílies treballin juntes en la prevenció dels trastorns alimentaris.

Laura Fernández (ACAB): "Es tracta de crear un paraigua que protegeixi els adolescents amb sentit crític davant les xarxes socials"

 

L'impacte de les xarxes socials

Laura Fernández (ACAB) ha assenyalat les xarxes socials com un dels factors que ha impulsat la proliferació de trastorns alimentaris entre col·lectius més joves. De fet, Fernández assenyala que els tallers que abans feien a l'ESO ara els fan a Primària. En paral·lel als filtres i imatges retocades a les xarxes socials, també han sorgit moviments anomenats body-positive o body-neutralinfluencers que promouen relacions saludables amb el cos i l'autoestima. Tot i això, la necessitat de complir uns cànons de bellesa i la crueltat de les comparacions amb els altres continua impactant en la salut dels i les joves que consumeixen les xarxes. "Es tracta de crear un paraigua que els protegeixi amb sentit crític davant les xarxes socials", diu Laura Fernández.

Així, la forma d'abordar aquestes problemàtiques. "L'any 1995 treballaven amb les fotos de les revistes", recorda Raquel Linares (FITA), afegint que a les sessions grupals, els joves se n'adonen "que aquella persona que tenen al costat i a qui tenien idealitzada també se sent malament". Linares assegura que és necessari potenciar el sentit crític del jovent "perquè puguin discernir entre allò que està bé i allò que està malament".

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.