Xavi Olivé: "Cal promocionar la marca ‘Cerdanyola ciutat del comerç, dels serveis i la restauració’"

Entrevista al president de Cerdanyola Comerç i Serveis, Xavi Olivé

La 5a edició de la Fira del Comerç de Cerdanyola del Vallès -que se celebra el diumenge 19 de setembre al Parc del Turonet- arriba en un moment on s'ajunta l'optimisme per la baixada de la incidència de la pandèmia, i la incertesa per no saber què passarà. Aquesta sensació es troba flotant en comerços i, especialment, als establiments de restauració de la ciutat. Agafant-se a l'optimisme per empènyer endavant el comerç local, Cerdanyola Comerç i Serveis, amb el suport de l'Ajuntament, ha impulsat una fira que canvia de format obligats per la COVID-19, però que manté el mateix objectiu de sempre: promocionar els establiments de Cerdanyola.

Al capdavant de l'associació de comerciants hi continua Xavi Olivé. Fotògraf de professió i molt lligat al comerç comarcal com a president de PIMEComerç Vallès Occidental, Olivé parla amb el TOT destacant les necessitats del sector comercial de la ciutat i la importància d'apostar pels establiments locals.

 

Com serà aquesta Fira del Comerç?

Amb aquesta cinquena edició ens hem aventurat. No teníem molt clar si fer-la o no, però hi ha hagut una trentena de socis que han volgut ser-hi i des del mes d’agost ho hem tirat endavant. Hem canviat el format per adaptar-lo a les mesures de seguretat i control d’accessos per la COVID-19. En comptes de fer-la al centre de la ciutat, ubicarem la fira al Parc del Turonet. Hi haurà una entrada amb un recorregut i la gent passarà per totes els parades, i a l'altra banda hi haurà la sortida. Tindrem controladors als accessos i dins la fira per evitar aglomeracions. Divendres passat van caure les restriccions de reunió de grups, que ens limitava molt per fer activitats. Com ara està permès, hem decidit muntar un petit escenari perquè els socis puguin fer activitats. 

Més info: La 5a Fira del Comerç torna traslladant-se al Parc del Turonet

Enguany hi ha menys comerços participants que en fires anteriors, on en reunien més de 40. La baixada de participació és a causa de la pandèmia?

Creiem que el tema COVID fa que a la gent li costi una mica animar-se. Ens posàvem una fita de 20 parades per tirar endavant la fira i s'ha superat. El canvi d'ubicació també ha fet que algun soci es tiri enrere, però havíem de buscar un espai ampli, obert i on es pogués controlar l'aforament. Aquells que s'han animat ho han fet amb moltes ganes. Cal destacar que amb el format de només un dia de fira es facilita que els comerciants no hagin d'estar tant lligats com anys anteriors

És l'esdeveniment més gran que organitzeu des de l'inici de la pandèmia, només per darrera de Nadal.

L'activitat més gran sempre és Nadal, però fins fa dos anys la fira era l'activitat d'estiu que suposava més esforços d’organització. La fira és una promoció del comerç i el servei de la ciutat que Nadal no ofereix, ja que està més pensat per oferir activitats a la ciutadania. La fira ofereix un espai als nostres socis on es poden donar a conèixer i poden aprofitar el dia per captar gent que normalment no passa pel seu establiment. 

"A Cerdanyola tenim una restauració forta i molt variada i això també fa que la gent valori el que tenim i consumeixi més a nivell local"

Com es troba el comerç i la restauració de la ciutat?

 

El comerç ha patit, però s'ha aguantat mitjanament bé perquè tampoc tenim un client turístic o eventual, sinó que tenim clients de la ciutat que són fidels al comerç local. Hi ha hagut tancaments, però no ha estat un tancament en massa. També hem vist noves obertures i locals que s'han associat a Cerdanyola Comerç i Serveis per participar en la fira. La restauració sí que està patint les restriccions més severes. Però a Cerdanyola tenim una restauració forta i molt variada i això també fa que la gent valori el que tenim i consumeixi més a nivell local. La Fira també serveix per a això, per descobrir nous establiments i enviar un missatge a la ciutadania: "Tenim un comerç molt fort, quedeu-vos i passegeu per la ciutat".

En ocasions anteriors hem parlat de la competència que suposen els centres comercials, però a la ciutat veiem moviment també de grans marques. L'obertura d'Aldi i Zeeman i l'adèu d'Stradivarius o Supan. Què suposa per al comerç local?

Que vinguin empreses fortes que són motors d’atracció, ajuda el comerç. Que marxin, no ajuda. Tampoc ajuda que els cinemes hagin tancat perquè afectarà molt la zona de l'avinguda Catalunya. Caldrà veure com es resol urbanísticament la zona. Està clar que aquests tipus de comerços fan que la gent es quedi i consumeixi a la ciutat. Haurem de veure qui es posa als locals que deixen lliures. Crec que des de l'Ajuntament falta una política clara de buscar agents econòmics i determinades empreses que ocupin aquests espais. És una feina que hauria de fer qualsevol administració local perquè això es tradueix en impostos i llocs de feina que donen oportunitats a la ciutadania de Cerdanyola. També cal que l’administració treballi per vendre la ciutat. Ara s'està fent una promoció de ‘Cerdanyola ciutat del coneixement’, però jo els hi diria que també facin promoció de ‘Cerdanyola ciutat del comerç, dels serveis i de la restauració’. 

"En les pròximes setmanes parlarem amb els socis per veure quines situacions s'han trobat i a partir d'aquí farem valoració de la Zona Taronja"

Encara continua activa la campanya Queda't amb Cerdanyola, impulsada des de l’Ajuntament. Quina resposta heu rebut dels clients?

Potser hi ha hagut un error en l'època en què s'ha fet. Alguns socis ens han fet notar la dificultat i problemàtica de la campanya. A l'associació i amb tècnics de Promoció Econòmica ho hem analitzat i segurament a partir del setembre hi haurà novetats que poden solucionar aquests problemes. Des de l'associació hem fet un esforç per promocionar-lo amb un seguit de vídeos. La campanya és positiva i la gent ho pot aprofitar bé. Al cap i a la fi són 200.000 euros en vals de descompte. Tenim l'esperança que amb la tornada a l'escola incrementi el nombre de vals perquè en aquests primers mesos hem detectat que no hi havia prou vals circulant. 

Més info: Queda't amb Cerdanyola, la nova campanya de vals descompte al comerç local

Un tema d'actualitat és la zona taronja. Com esteu rebent aquest canvi?

De moment fa molt pocs dies que funciona la zona taronja. Ens hem posat un límit d'un mes o un mes i mig per fer una valoració definitiva. Sabem de situacions de comerciants a qui se'ls ha tret zona blava i no s'ha posat zona taronja. Però mirarem de parlar-ho amb el govern i solucionar-ho. No tenim un feedback massa sòlid per fer una valoració definitiva. També volem saber el balanç del govern sobre l'ús de l'aplicació. M'ha arribat que l'app s'ha descarregat molt. En les pròximes setmanes parlarem amb els socis per veure quines situacions s'han trobat i a partir d'aquí farem valoració. També cal tenir en compte que hi ha un període de prova d'uns mesos.

Ja esteu pensant en la campanya de Nadal?

Estem a l'expectativa de quines restriccions hi haurà, però estem plantejant una campanya similar a l'any passat. Si tot va bé, tornarem a fer activitats al carrer com l'any 2019. Esperem poder fer-ho més obert. L'any passat ens vam adaptar fent activitats a l'Ateneu amb control d'aforament. Ara mateix estem centrats en la fira, i després ja ens posarem amb Nadal. Ara per ara podem dir poques novetats, però coses com el fil musical del carrer es mantindran.