El projecte fotogràfic presentat a l’Ateneu de Cerdanyola amb motiu del 8 de març, Dia Internacional de les Dones, neix amb la voluntat de reconèixer i posar en valor les dones del nostre entorn. A través de la fotografia, la iniciativa vol aturar simbòlicament el temps per observar i reivindicar una realitat sovint invisibilitzada: la força quotidiana, la constància i la capacitat de sostenir múltiples responsabilitats que marquen la vida de moltes dones.
Vivim en una societat exigent i accelerada que massa sovint no reconeix el paper essencial de les dones. Malgrat això, continuen assumint múltiples rols alhora: estudiar, treballar, cuidar, crear, estimar, maternar, liderar o acompanyar. Aquest projecte vol retre homenatge a aquesta realitat diària, tan habitual com poc visible.
La fotografia també posa en relleu una bellesa allunyada de cànons imposats, que neix de l’experiència, la mirada i la dignitat de cada dona. Alhora, destaca la seva professionalitat, habilitat i excel·lència en tots els àmbits, tant en els més visibles com en aquells que sovint resten ignorats.
Retrat en blanc i negre per centrar-se en l'essència i la història de cada dona. FOTO: Carme Monclús
L’exposició s’articula en dues sèries fotogràfiques complementàries. La primera, de retrats en blanc i negre, elimina distraccions per centrar-se en l’essència de cada persona i en la seva història. La segona, en color, mostra les dones en l’exercici de les seves activitats professionals o vitals, posant en valor el seu coneixement i experiència.
Les imatges en color mostren les dones en l’exercici de les seves activitats professionals o vitals. FOTO: Carme Monclús
La mostra es planteja com un espai de celebració i reflexió. Celebra el talent, la resiliència i la contribució de les dones, però també recorda que encara persisteixen mancances en reconeixement, suport i corresponsabilitat social.
En definitiva, el projecte vol ser un acte de reconeixement i respecte envers les dones que, amb la seva força quotidiana —sovint silenciosa— continuen sostenint i transformant el món.