Així serà la Zona de Baixes Emissions de Cerdanyola

Tots els detalls: delimitació de la ZBE, quins vehícles no podran entrar, quines són les excepcions i quines seran les sancions

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Cerdanyola del Vallès entrarà en funcionament a partir de l'1 de juliol de 2024, després que aquest dijous el ple votés a fovor de l'aprovació inicial d'aquesta ordenança.

Més info: El ple municipal aprova la Zona de Baixes Emissions entre les crítiques de l'oposició

En la roda de premsa de presentació de la ZBE, l'alcalde de la ciutat, Carlos Cordón, va recordar que Cerdanyola va de la mà amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i va recalcar que es tracta d'un "compromís clar i ferm per a millorar la qualitat de l'aire i la vida de les persones". 

En la mateixa línia, la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez, va explicar que l'ordenança ha estat treballada en base a tres puntals bàsics: la millora de la salut, el compliment de la normativa i la sensibilització social. Precisament, la campanya comunicativa de sensibilització a la ciutadania començarà al febrer, tal i com ha avançat els representants del govern municipal.

A la roda de premsa també hi ha assistit el director de Mobilitat de l'AMB, Joan Maria Bigas, qui ha elogiat el treball conjunt de l'òrgan metropolità amb l'Ajuntament de Cerdanyola i ha assegurat el bon rendiment que ha tingut aquesta mesura en d'altres municipis que ja han implantat la ZBE: "hi ha hagut una reducció del 10% de les particules contaminants". 

Conchi Martínez, Carlos Cordón i Joan Maria Bigas a la roda de premsa de la ZBE. FOTO: Ajuntament de Cerdanyola

Conchi Martínez, Carlos Cordón i Joan Maria Bigas a la roda de premsa de la ZBE. FOTO: Ajuntament de Cerdanyola

 

La ZBE de Cerdanyola arriba després que altres municipis de l'Àrea Metropolitana, com Barcelona o Sant Cugat, ja ho haguéssin fet en els darrers anys. Tot i això, cada municipi adapta aquesta normativa de la Unió Europea al seu territori i a les seves necessitats; i per això, la ZBE de Cerdanyola encara pot presentar alguns interrogants:

 

Quins carrers delimitaran la ZBE?

La ZBE del nucli urbà de Cerdanyola del Vallès estarà delimitada per la carretera N150 (Carretera de Barcelona), Av. Canaletes, Av. Guiera, C. Santa Rosa, C. de l’orenenta, C. Àliga, Av. Roma, C. de Serradegalliners, Ronda Serraparera, C. La Clota, C. Santa Anna, i C. Can Pallarés. Aquests carrers, tot i que serveixen de delimitació, no entraran dins la ZBE, tal i com ha afirmat la regidora de Mobilitat, Conchi Martínez. Això ja ha provocat algunes crítiques dels partits de l'oposició, que consideren que aquests carrers haurien d'haver entrat dins la ZBE. 

Mapa de la ZBE de Cerdanyola. Elaboració pròpia

Mapa de la ZBE de Cerdanyola. Elaboració pròpia

 

Pel que fa a la ZBE de Bellaterra, aquesta compren tota l’extensió urbanitzada, delimitada pels accessos de l’AP7, Camí Antic de Sant Cugat a Sabadell, la BV-1414 (Carretera de Bellaterra) i el C. de la UAB.

 

En quin horari estarà activa la ZBE?

Aquesta mesura no serà efectiva durant tots els dies de la setamana ni tampoc durant les 24 hores del dia. La ZBE s'aplicacarà tots els dies laborables, de dilluns a divendres, en horari de 7.00 a 20.00 hores. De manera que els caps de setmana no entren dins l'horari de la ZBE. 

 

Quins cotxes podran entrar i quins no?

A partir de l'1 de juliol de 2024 només podran entrar els vehicles que tinguin la distinció de la Direcció General de Trànsit (0, ECO, C i B). De manera que els vehicles amb etiqueta A, quedaran fora. Segons l'Ajuntament, actualment, el 16% del parc mobilístic de Cerdanyola té l'etiqueta A, però només la meitat d'aquests circulen pels carrers del municipi. 

 

Quines són les excepcions?

Tot i que les mesures són per a tothom, hi ha una sèrie d'excepcions que faran que alguns dels vehícles contaminants no estiguin afectats per a aquestes excepcions

  • Vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda (VPMR);
  • Vehicles que presten serveis d’emergència i essencials;
  • Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties o discapacitats que els condicionen l’ús del transport públic;
  • Vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits tecnològics i d’emissions equivalents als distintius ambientals que emparen l’accés a la ZBE i que no estiguin identificats a la base de dades de la Direcció General de Trànsit.

 

A més a més, amb caràcter excepcional, i per raons d’interès general, es podrà autoritzar l’accés a la ZBE mitjançant una resolució motivada de l’alcalde. 

 

Quines seran les sancions?

Tot i que la ZBE entrarà en vigor a partir l'1 de juliol d'aquest any, el règim sancionador no serà efectiu fins l'1 de gener del 2025. La sanció a la infracció es tipificarà com a greu i se sancionarà amb una multa de 200 euros. Aquesta sanció podrà incrementar-se en un 30 per cent de la seva quantia en cas de reincidència. La normativa entén que hi ha reincidència quan s’ha comès en el termini d’un any més d’una infracció de la mateixa naturalesa. 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.