Eleccions al Parlament de Catalunya: Com i quan sol·licitar el vot per correu?

Les sol·licituds es poden fer fins al 2 de maig i els vots es poden entregar a les oficines de Correus com a màxim el 8 de maig

El passat 13 de març el President de la Generalitat, Pere Aragonès, va convocar comicis anticipats pel 12 de maig després que el Parlament hagués tombat els pressupostos. Des del 19 de març i fins al 2 de maig, deu dies abans de les eleccions, es pot demanar el vot per correu. 

 

On demanar el vot per correu?

Per demanar el vot per correu, es pot fer presencialment a les oficines de Correus presentant el DNI, el passaport o el carnet de conduir; o telemàticament, a través del seu web amb el DNI electrònic o un certificat digital vàlid, com pot ser l'IDCAT. Cal recordar que un cop la sol·licitud sigui acceptada, ja es no podrà votar presencialment.

 

Qui pot demanar el vot per correu?

Els requisits que s'han de complir són els mateixos que per poder votar de forma presencial. Cal de ser major d'edat i estar inscrit al cens. El cens electoral es pot consultar telemàticament a través del portal web municipal o també a l'Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) en els dies laborables fins a l'1 d'Abril.

Més info: Consulta del cens electoral per a les eleccions autonòmiques del 12 de maig

 

Com votar per correu?

La persona que demani el vot per correu rebrà, a l’adreça postal indicada, una papereta de cada formació política, un sobre de votació, el certificat conforme s’ha demanat el vot per correu, un altre sobre més gran que contindrà la informació de la teva mesa electoral i, finalment, un full explicatiu.

Abans del 8 de maig caldrà portar de manera persencial, a una oficina de Correus, el sobre gran amb el sobre de votació, on hi ha d'anar la papereta del vot, i el certificat d’inscripció al cens.

 

Persones amb malaltio o incapacitat que no puguin acudir a Correus

Les persones afectades per malaltia o incapacitat, acreditades mitjançant un certificat mèdic oficial, que no puguin acudir a una oficina de Correus per sol·licitar personalment el vot per correu, també podran votar. Com?

  • La sol·licitud d'inscripció en el cens la pot fer una altra persona, en nom de l'elector o electora.
  • La persona ha d'estar autoritzada mitjançant un document notarial o consular, que s'estendrà individualment en relació amb cada elector o electora.
  • A continuació, la persona autoritzada seguirà el mateix procediment previst per al vot per correu.

A més, les persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema de lectoescriptura Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l'ONCE podran sol·licitar el procediment de vot accessible entre el 19 de març i el 15 d’abril a través del telèfon gratuït 900 500 912.

 

Vot des de l'estranger



Si es resideix permanentment a l’estranger, també es pot votar. Per fer-ho, cal estar inscrit al Cens d’Electors Residents Absents (CERA) i figurar al cens de l'oficina consular corresponent. Aquestes són les passes a seguir:

Les persones que resideixin permanentment a l'estranger, tenen fins al 7 de maig per votar per correu, enviant el sobre a l’oficina o secció consular; o bé votant presencialment entre el 4 i el 9 de maig, entregant els sobres corresponents a les ambaixades, oficines o seccions consulars o lloc habilitat que pertoqui.

En el cas de ser resident temporal (ERTA), caldrà sol·licitar l’exercici del dret de vot abans del 13 d’abril a l'oficina consular. Abans del 30 d’abril es rebrà la documentació a l’adreça indicada i es podrà seguir el procediment del vot per correu. El termini també finalitza el 8 de maig.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.