La 'setmana horribilis' de la línia R4 de Rodalies indigna als usuaris de Cerdanyola

L'estació de Cerdanyola viu tres dies d'incidències seguits a la línia R4, la més afectada de Rodalies l'any passat

Les incidències d'aquesta setmana a la línia R4 de Rodalies han provocat més d'un trasvals als usuaris de Cerdanyola del Vallès. Dimecres 21 de febrer, el robatori de cable de la catenària entre Sabadell Sud i Cerdanyola va obligar als trens a circular per via única entre aquestes estacions i anul·lar el servei de la R7 entre Cerdanyola i la Universitat Autònoma, un tram que Renfe va cobrir amb un servei d'autocar.

Tal i com va informar l'Agència Catalana de Notícies (ACN), a molts usuaris no els van arribar la informació correcte, tot i la presència d'un informador a l'estació, i van haver de buscar la manera d'arribar a destí, la majoria optant per l'alternativa del bus, l'e3. Això va fer que les parades es desbordessin de gent, molts dels busos que arribaven duien el cartell de 'complet' i va provocar el malestar per part de molts passatgers.

Més info: Afectacions a l'R4 i l'R7 per un nou robatori de cable de catenària, entre Sabadell Sud i Cerdanyola

 

De les dues andanes de Cerdanyola només n'estava operativa una. Aquesta situació va generar neguit, corredisses i preguntes des dels passatgers de l'andana a l'interior del tren, per assegurar-se que pujaven al correcte, donat que als panells hi apareixia informació que no s'adequava a la realitat. 

"Primer ha passat un tren que anava a Barcelona, i després un altre que anava a Terrassa, però que era tan ple que no hi hem pogut entrar", denunciava a l'ACN l'Oriol, un veí de Ripollet que es dirigia a Terrassa a estudiar. "No hi ha tècnics ni ningú que ens digui què podem fer", afegeia, plantejant-se com alternatives buscar-se la vida amb un bus o mirar d'arribar a un lloc per on hi passéssin els Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).

El cert és que un informador de Renfe anava constantment de l'andana a l'avinguda Primavera, on s'hi aturaven els autocars contractats per fer el recorregut per carretera que no podia completar l'R7. No obstant, molts passatgers asseguraven que no els va arribar la informació que hi havia un servei d'autocar alternatiu. 

Bus complet a Cerdanyola. FOTO: Albert Segura (ACN)

Bus complet a Cerdanyola. FOTO: Albert Segura (ACN)

 

"No ens han dit res, he anat a la parada del bus e3 i he vist de lluny aquest autocar i hi he vingut, però no hi ha ningú que ens doni informació", assenyalava la Laura, que venia de Barcelona en direcció a la UAB. "Jo anava a Sabadell, i han anunciat que passava un tren a Manresa i un a Lleida, però no han passat mai", denunciava la Kiara, que finalment va optar pel bus B2 com a recurs per arribar a la seva destinació. 

 

Plou sobre mullat

Després de l'odissea del dimecres, els passatgers de l'R4 van tornar a patir les incidències de la línia. El dijous 22 una incidència tècnica va obligar a circular en via única al tram Sabadell Sud – Vacarisses, provocant retards a tota la línia; i el divendres 23, un incendi pròxim a la zona de vies va interrompre la circulació de trens entre Terrassa i Sant Vicenç de Castellet, afectant a la freqüència de pas dels trens de la R4. En aquest sentit, els usuaris coincideixen en la repetició d'una situació a la qual ja hi estan acostumats.

 

808 incidències al 2023

Segons dades recollides per El Punt Avui, a partir de la informació dels comptes oficials del servei de Rodalies, durant el 2023 es van notificar fins a 808 incidències al conjunt de Catalunya, una mitjana de més de dues al dia. Tal i com assenyalen també des del mateix mitjà, la majoria de les causes –fins a 320– es van originar per problemes a la infraestructura ferroviària, des de problemes a la catenària fins a la senyalització. Una altre de les causes (173) van ser factors "externs o indirectes", principalment atropellaments i actes vandàlics. 

D'altra banda, durant el 2023 es van notificar 141 incidències atribuïdes directament als trens i 174 de les quals s'especifica quins són els motius en els canals d’informació oficial del servei.

 

La R4, la més damnificada

Pel que fa a les diferents línies de Rodalies de Catalunya, la R4 és la que acumula més incidències de totes, amb un total de 130 durant el 2023. D'aquestes, més de la meitat (75) responen a incidències a les infraestructures. 

La segona línia més afectada va ser la R3, amb 125 incidències. De lluny, la segueixen la R11 (68) i la R1 (65). Pel que fa a les altres dues línies que passen per Cerdanyola, la R7 i la R12; a la primera van ser 21 incidències i a la segona se'n van notificar 9. 

 

Incidències a les línies de Rodalies de Catalunya l'any 2023. Dades recollides per 'El Punt Avui'. Font: Rodalies i Adif
 

 

Augment dels retards

Segons un informe que va presentar el Departament de Teritori de la Generalitat de Catalunya, els minuts de retard acumulats s’han gairebé doblat en els últims 10 anys, dels 200.000 minuts de l’any 2011 als prop de 400.000 el 2022. En els darrers anys, el nombre d'incidències han sigut: 797 el 2019, 631 el 2020, 706 el 2021, 831 el 2022 i els 808 ja esmentats del 2023. 

 

Renfe es defensa

Tot i aquestes dades, Renfe ha defensat, en diverses ocasions, que la puntualitat dels trens se situa en el 92%-93% dels serveis, tenint en compte que diàriament circulen per la xarxa de proximitat un miler de trens. Cal assenyalar, però, que l'empresa ferroviària només fa públics els retards de més de 15 minuts, tot i que el barem de la companyia és considerar impuntual un comboi amb una demora superior als 3 minuts.

 

Comença el traspàs integral de Rodalies

El passat dilluns 19 de febrer es va constituir la comissió política del traspàs integral de Rodalies, el primert pas per al desplegament dels grups de treball que faran efectiu l’acord de traspàs. En aquest sentit, la consellera de Territori, Ester Capella, va explicar que “hem avançat en les fites i hem creat els sis grups de treball tècnics que han de desplegar l’acord de traspàs integral on s’entrarà ja en detall en els aspectes concrets necessaris”.

Durant la reunió, la comissió va acordar que el grup per al traspàs de l’operadora, un cop es constitueixi, tindrà un termini de 6 mesos per identificar la tramitació necessària per a la constitució de l’empresa que substituirà Renfe com a prestadora del servei de Rodalies i elaborar-ne una proposta d’estatuts i òrgans de govern.

D’altra banda, la consellera, juntament amb el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, van acordat que durant aquest 2024 s’impulsaran els mecanismes per tal que l’Estat transfereixi a la Generalitat els recursos econòmics associats al dèficit d’explotació del servei de Rodalies de l’any passat.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.