Campanya de prevenció d’incendis forestals: Sant Joan, onades de calor i Collserola tancada

Les restriccions d'accés per la PPA han endarrerit les tasques de condicionament de l'espai forestal, però l'ADF 301, un dels més propers a Cerdanyola, assegura que està preparat

El Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola ha comunicat aquest darrer dimarts 16 de juny l'entrada en vigor del període d’alt risc d’incendi forestal establert pel Decret 64/1995 de la Generalitat de Catalunya, actiu fins al 15 de setembre. La mesura inicia enguany amb un context diferent dels estius anteriors, les restriccions d'accés al Parc Natural per la pesta porcina africana (PPA) romandran actives durant tot l'estiu.

L’Associació de Defensa Forestal (ADF) 301-La Serralada, que dona servei als municipis veïns de Montcada i Ripollet, ha presentat aquest dijous, 18 de juny, la campanya de prevenció d’incendis forestals per aquest estiu, destacant la situació extraordinària de Collserola i la importància de la responsabilitat civil. 

Alt risc d'incendi a Collserola

Les mesures tenen l'objectiu de protegir el medi natural i prevenir incendis, tant en l'espai restringit com en els seus voltants, i afecten diverses activitats que poden generar foc o espurnes als terrenys forestals —amb arbres o sense— i a la franja de 500 metres que els envolta. Durant la campanya no s’autoritzaran treballs forestals que generin restes vegetals, a excepció d’aquells que disposin d’autorització expressa i excepcional del director general de Medi Natural de la Generalitat de Catalunya.

Aquesta prohibició se suma a les que ja eren vigents des del dia 15 de març, quan es va iniciar el període de “risc d’incendi”, com és el cas de les següents activitats:

  • Encendre foc amb qualsevol finalitat.
  • Cremar rostolls, marges o restes d’aprofitament forestal, agrícola o de jardineria.
  • Fer focs d’esbarjo, excepte en barbacoes amb mataguspires o fogons de gas situats en àrees de lleure, zones d’acampada o parcel·les d’urbanitzacions.
  • Llançar qualsevol tipus d’objecte encès.
  • Llançar coets, petards, globus, fanalets, focs artificials o qualsevol artefacte que contingui foc.
  • Abocar escombraries o restes vegetals o industrials de qualsevol tipus.
  • Utilitzar bufadors o eines de tall de ferro en obres dins de terrenys forestals.

Per altra banda, en cas que les circumstàncies meteorològiques comportin un risc extrem, la normativa de referència estableix que, a més d’aquestes disposicions, es podran aplicar mesures extraordinàries, com ara realitzar qualsevol tipus d’aprofitament forestal i encendre cap tipus de foc, inclosa la utilització de fogons de gas i barbacoes i fumar. Des del consorci recorden que en cas de detectar foc o una columna de fum, cal trucar al 112.

ADF: Un dispositiu de 35 persones

El dispositiu contra incendis gestionat per l’ADF 301 d’aquest any compta amb un total de 35 persones que han estat formades pel cos de Bombers de la Generalitat. Pel que fa a recursos tècnics, l’operatiu compta amb quatre vehicles d’intervenció ràpida amb capacitat de 500 i 1000 litres, així com tres vehicles de suport.

Per mitjà de subvencions de la Generalitat de Catalunya, s’hi han incorporat dos nous kits contra incendis, una trituradora forestal acoblada a una mini pala carregadora, una altra acoblada a una excavadora giratòria, quatre motoserres i dues desbrossadores. 

“Ens trobem a pocs dies de la revetlla de Sant Joan i ja estem patint per les altes temperatures, el problema és que tenim molt matoll fi i sec, però us garantim que des de l’ADF estem preparats i en disposició de poder donar tot el nostre suport”, ha manifestat el cap operatiu de l’ADF 301, Oriol Serratusell.  Les autoritats municipals que han intervingut a l’acte de l'ADF han demanat precaució i prudència a la ciutadania davant d’aquest context.

La campanya des de l’òrbita dels parcs naturals

La PPA ha dificultat aquest hivern les tasques prèvies de condicionament de l’espai forestal, perquè no s’hi podia accedir, i tot i que les mesures de control s’han rebaixat amb el pas de les setmanes, encara queden algunes tasques pendents respecte al manteniment de camins –Collserola té una xarxa de 220 quilòmetres de camins– que s’efectuaran pròximament.

El Consorci del Parc de Collserola manté el sistema tradicional de torres de guaita, un total de 8, connectades a una central de comandament i comunicacions situada a la seu dels serveis tècnics, que funcionaran fins al 30 d’agost. “Abans aquest sistema de torres funcionava a més àmbits naturals i ara ja quedem només nosaltres, ho mantenim perquè creiem que la detecció immediata és molt important, especialment en els estius tan durs com tenim últimament”, ha manifestat el cap de la secció de conservació preventiva del Consorci del Parc Natural de Collserola, Joan Capdevila.

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.