Ganes i emoció en la tornada a l’escola a Cerdanyola després de l’estiu

7.500 alumnes tornen a les aules en un curs marcat per l’obertura de la quarta escola bressol municipal i la reducció de ràtios

Nervis d’última hora, emoció pels retrobaments i alguna llàgrima en els comiats de les famílies. Així s’han viscut els primers minuts del nou curs a Cerdanyola, on el TOT ha estat present a l’Escola Les Fontetes per copsar un ambient d’entrada tranquil, amb moltes abraçades i salutacions entre companys i mestres. El municipi dona la benvinguda al curs 2025-2026 amb 7.500 alumnes al segon cicle d’Educació Infantil, Primària i ESO, a més de més de 600 infants matriculats a escoles bressol municipals i privades, i una trentena d’alumnes en centres d’educació especial.

L’inici és escalonat: aquest dilluns 8 de setembre han començat les classes a Infantil, Primària i ESO; el dia 12 ho faran Batxillerat, cicles formatius i Escola Municipal de Música, i el 22 de setembre començarà el curs a l’Escola d’Adults.

Una quarta escola bressol després de 14 anys

La gran novetat d’aquest curs és l’obertura de l’EBM Serragalliners, la quarta escola bressol municipal, que ha entrat en funcionament l’1 de setembre amb capacitat per a 61 infants. Feia 14 anys que l’Ajuntament no posava en marxa una nova bressol, i la regidora d’Escoles Bressol, Pilar Adell, no amaga la satisfacció: “Era molt esperada. Hem hagut d’adaptar i reformar l’edifici a les normatives actuals, però avui és una alegria veure’l ple d’infants i famílies”.

Més info: L'Ajuntament anuncia una quarta Escola Bressol Municipal a Cerdanyola

Adell explica que aquests dies s’està fent el procés de familiarització, abans conegut com a adaptació: “És fonamental perquè els més petits es vagin habituant a l’entorn i a les educadores. Volem cuidar molt aquest moment de transició”.

 Aquest setembre s’han matriculat 339 infants a les escoles bressol municipals, gairebé amb ocupació plena, i una vintena han quedat en llista d’espera.

El repte, però, continua sent l’alta demanda. Aquest setembre s’han matriculat 339 infants a les escoles bressol municipals, gairebé amb ocupació plena, i una vintena han quedat en llista d’espera. La franja d’1 a 2 anys és la més tensionada amb entre 90 i 83 families que s'havien quedat sense plaça en la preinscripció. Per resoldre-ho el Departament d’Educació ha autoritzat grups mixtes. "Ha estat un procés complicat , com fer punta de coixi", relata la regidora.  Amb quatre bressols municipals i cinc privades, la xarxa pública cobreix la meitat de la població de 0 a 3 anys.

Preguntada per les propostes de les famílies de l’Escola Fontetes per acollir una bressol dins del centre, Adell, que desconeixia la proposta, és clara: “Cal analitzar-ho bé, parlar-ho amb l'escola, el departament i veure si compleix la normativa estricta del 0-3 i quines obres serien necessaries. El que sí tenim clar és que Cerdanyola necessita una cinquena escola bressol, i ja hi estem treballant, però una altra cosa és el com i on”.

Ràtios més baixes i reptes més complexos

Aquest serà el cinquè curs consecutiu amb reducció de ràtios a I3. La mesura, llargament reivindicada, permet atendre millor la diversitat i redueix la segregació escolar. El context general, però, és exigent: un terç de l’alumnat català necessita aquest curs algun tipus de suport educatiu, en línia amb la realitat del conjunt del país, on 335.000 estudiants tenen necessitats específiques.

“Un dels nostres reptes és continuar treballant perquè els alumnes siguin feliços i aprenguin de manera espontània”, afirma Marta López Compaño, directora de l’Escola Carles Buïgas. Aquest centre, que l’any passat va celebrar el 50è aniversari, comença el curs amb l’escola pintada per dins i amb nous espais infantils. López Compaño reivindica també el paper de l’escola a la ciutat: “De vegades ens sentim una mica desconeguts, i volem que la població sàpiga qui som i què fem. Som una escola que defensa la inclusió i volem que cada infant arribi al màxim de les seves possibilitats”.

"Hem de garantir el benestar dels infants, implicant també els més grans en la convivència i la coeducació", La Sínia

Per la seva banda, Xavier Devesa Royo, director de l’Escola Municipal La Sínia, destaca la implementació d’un projecte sobre el benestar de l’alumnat i la necessitat de consolidar la singularitat de ser l’única escola municipal de la ciutat: “El gran repte és visibilitzar el que fem i garantir el benestar dels infants, implicant també els més grans en la convivència i la coeducació”.

A l’Escola Les Fontetes, que comença el curs amb canvi de direcció i un claustre renovat, el repte és “consolidar una línia de centre comuna i reforçar la competència lingüística”. El nou equip aposta per projectes artístics i culturals com el cinema, el teatre o la ràdio per “impulsar l’ús del català i el benestar emocional dels alumnes”. Amb només 110 infants, el centre destaca que la baixa ràtio permet “una atenció molt individualitzada i adaptada a les necessitats de cada alumne”.

Per la seva banda, l’Escola Sant Martí arrenca el curs amb un projecte d obres al pati d’Infantil per millorar les oportunitats d'aprenentatge a l'exterior. L’equip directiu assenyala com a gran objectiu poder formar part del programa Magnet, per reforçar la diversitat i establir una aliança amb institucions del municipi. Amb baixa demanda a I3 i poc més de 160 alumnes en total, defensen un treball pedagògic que combina mesures universals per a tothom (com els horaris visuals) amb atencions personalitzades. “Som una escola restaurativa —explica l’equip— i treballem la prevenció per reduir i resoldre els conflictes entre els infants”.

Els equips directius coincideixen que el gran repte del curs és arribar a cada alumne en la seva diversitat i seguir avançant en inclusió i convivència. “Aquest any farem formació en pràctiques restauratives per gestionar millor els conflictes i implicar els infants en la seva resolució”, explica López Compaño.

Millores d’estiu als centres

L’Ajuntament ha aprofitat l’estiu per fer diverses obres de millora i manteniment a les escoles: reparació de fuites a l’Escola Xarau; arranjament del pati d’Infantil a Sant Martí; pintura interior a Carles Buïgas; canvi de portes al gimnàs del Turó de Guiera; i inspeccions elèctriques a Xarau, Aulos i l’Escola Municipal de Música. Amb aquestes actuacions, el consistori vol garantir espais més segurs i adaptats a les necessitats dels infants.

“Aprofitant l’enderroc del quiosc, hem iniciat obres al pati d’Infantil per donar més i millors oportunitats d’aprenentatge a l’exterior.” — Equip directiu de l’Escola Sant Martí

Una xarxa educativa viva i diversa

Amb l’inici de curs, Cerdanyola reactiva una xarxa educativa molt àmplia i diversa: entre públics, concertats i privats al terme municipal i voltants hi ha 9 escoles bressol i llar d'infants, 18 centres d’infantil i primària —tres d’educació específica—, 16 centres de secundària, batxillerat i formació professional, incloent el Col·legi La Vall (a Bellaterra, però al terme de Sabadell) i els centres de formació professional autoritzats com el Musical a més del Centre de Formació d’Adults L’Alzina i del campus de la Universitat Autònoma de Barcelona.

L’educació, a Cerdanyola, va més enllà de les aules, a través de projectes com el Cerdanyola Educa o els consells municipals escolars i d'infants: es viu als patis oberts, als mercats, a la ràdio i als camins escolars segurs, amb la implicació de famílies, entitats i institucions.

Més info: “Els patis oberts no són només per jugar: són espais de convivència i referents comunitaris”

Més info: “Encara que siguem petits, podem fer coses grans”

Tot plegat es complementa amb acadèmies, centres d’art, idiomes i reforç, i projectes vinculats a la recerca i la innovació. Un projecte col·lectiu i compartit que cada setembre es renova amb l’alegria i els reptes, cada cop més complexes, del primer dia d’escola.

 

Amb motiu d’aquest inici de curs, el TOT Cerdanyola ha enquestat diverses escoles i centres d’ensenyament del municipi per conèixer reptes, novetats i expectatives. Les respostes es publicaran en format de fitxes per centre al web, durant les pròximes setmanes.

 

Segueix-nos per saber què passa a la ciutat.

Subscriu-te gratuïtament al WhatsApp, Telegram i butlletí electrònic. I pots seguir-nos a Facebook, Twitter i Instagram.

Més informació